Nissan Qashqai vinner i längden
Lagom tills vi har lärt oss att uttala Qashqai plussar Nissan på en tvåa i modellbeteckningen, sträcker ut bilen två decimeter och utökar antalet sittplatser med två. Och visst blev det bättre - Nissan Qashqai+2 vinner i längden.
Nissan Qashqai är ingen terrängbil direkt - markfrigången är bara 18 centimeter och någon lågväxel finns inte.
Foto: Rolf Gildenlöw
Två småplatser
eller extra bagage
Bilen lanserades i fjol och blev en stor säljframgång. Hittills har över en kvarts miljon Qashqai sålts enbart i Europa. I somras tvingades man sätta in ett tredje skift vid fabriken i Sunderland för att klara efterfrågan.
Nu kommer den alltså i en förlängd version med plats för sju åkande och heter då Qashqai+2. Fast de två extrasätena är inte avsedda för fullvuxna och man sitter oroväckande nära bakrutan med huvudet. Vad som händer vid en påkörning bakifrån törs jag knappast tänka på.
Men när de fälls ner i golvet och lämnar en plan lastyta sväljer bilen mer än 1,5 kubik bagage. Det är 150 liter mer än i vanliga Qashqai.
Välj drivsystem
Nissan Qashqai+2 är drygt två decimeter längre än vanliga Qashqai och har dessutom en nästan 14 centimeter större hjulbas. Bilen går att få med enbart framhjulsdrivning och med den minsta 2,0-litersmotorn på 140 hästkrafter stannar priset då på 207 000 kronor. Med dieselmotor på 150 hästkrafter och betydligt mer vridmoment ökar priset till 233 000 kronor.
I vår provkörningsbil sitter dock en liten ratt mellan framstolarna som kostar
19 000 kronor extra. Med den kan jag koppla in fyrhjulsdrivning och även låsa mellandifferentialen. Då tar sig Qashqai fram även på riktigt dåligt underlag och blir framför allt en utmärkt dragbil.
Men terrängbil! nej! Markfrigången är bara 18 centimeter och någon lågväxel finns inte.
Väljer du automatväxellåda till bensinmotorn får du en steglös CVT-låda, ett arv från holländska Daf, som begränsar släpvagnsvikten till 1 200 kg. Till dieselversionen kommer en konventionell automat som tillåter en dragvikt på 1 350 kg.
Åkkomforten är utmärkt och ljudnivån behagligt låg. Det längre axelavståndet gör Qashqai+2 lite mindre vindkänslig och mera kursstabil än lillebror.
Alternativ
Vid en första anblick är det kanske inte bilens ökade längd som man reagerar på utan snarare den nya fronten och den nya bakluckan - och det gigantiska glastaket. Som är standard. Större bakdörrar och större sidorutor ger dessutom bilen snyggare proportioner.
Ett intressant alternativ, skrev jag om Qashqai när den introducerades. I dag spelar bilen en ledande roll i sin klass. Nu kanske Qashqai+2 snarare är ett intressant alternativ till originalet?
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!