Morrande katt kvalar in i premiumklassen
Det första som möter dig när du går i clinch med den nya katten från Castle Bromwich är det pulserande blodröda skenet från startknappen. När du trycker på den glider växelreglaget ljudlöst upp ur mittkonsolen och i nästa ögonblick börjar katten spinna. Förlåt, morra! Det sitter nämligen en V6-diesel under huven på Jaguar XF 3,0D och klorna är vassare än du kanske tror.
BMW 535d.
Foto:
Tata Motor är en gigantisk spelare inom bilindustrin och har den ekonomiska styrka som Ford Motor Company inte längre har. Dessutom har koncernens chef, med det klingande namnet Ratan Tata, lovat att engelsmännen ska få fortsätta att bygga genuint brittiska bilar - hemma i Storbritannien.
600 newtonmeter
Jaguar XF ersätter S-Type, som aldrig blev någon succé, och tävlar nu mot premiumbilar som BMW 5-serien, Mercedes E-Klass och Audi A6. Utseendemässigt vinner Jaguar XF som är klassiskt vacker. Ska man tro amerikanska undersökningar så kvalar Jaguar in i premiumgänget också i fråga om kvalitet. Även andrahandsvärdet är på väg uppåt.
Men XF behövde en vassare dieselmotor för att hänga med toppgänget i Europa.
Den 2,7-liters dieselsexa som utvecklades i samarbete med franska PSA (Peugeot-Citroën) och som fanns med vid premiären förra året har därför borrats upp till tre liter och ger med hjälp av sekventiell dubbelturbo 275 hästkrafter. Men än viktigare - vridmomentet är på 600 newtonmeter redan från 1 500 varv per min. Tryck gasen i botten vid en omkörning och det känns som om Arlanda Express kör in i kofferten.
Trots motorns imponerande prestanda nöjer den sig med 0,68 liter milen. Dessutom jobbar den tyst, vilket förstås är nödvändigt i den här finbilsklassen.
Apropå det som ruvar under huven, så döljer den inte bara motorn utan också en extra krockkudde. Om du skulle köra på en fotgängare skjuter kudden blixtsnabbt upp motorhuven några centimeter för att göra islaget mjukare och förhindra att den påkörde slår i vindrutetorkaren och andra aggressiva delar.
Jaguar XF är rejält utrustad redan från början. Läderklädsel, ädelträpaneler, automatväxellåda och nyckellöst startsystem är standard, liksom touchekontakter till innerbelysningen och handskfacksluckan. Det räcker med att stryka ett finger över lamporna så tänds eller släcks de.
Men det går förstås också att stryka under en del godsaker i tillbehörslistan som får priset att skjuta i höjden. Enbart Portfolio-paketet i min bil kostar 95 000 kronor.
Fakta Jaguar XF 3,0D Portfolio
ALLMÄNT 8 av 10 poäng
Tjänstevikt (kg) 1 845
Max släpvagnsvikt (kg) 1 850
Drivning Bak
Växlar A6
Cylindrar/volym (cm3) 6/2 993
Maxlast (kg) 515
PRESTANDA 9 av 10 poäng
Effekt (hk) 275
Vridmoment (Nm/varv) 600/2 000
CO2 (g/km) 179
0-100 km/t på (sek) 6,4
Vändcirkel (m) 11,5
KOMFORT 10 av 10 poäng
Fällbart ryggstöd bak Ja
Ställbar ratt Höjd/längd
Bagageutrymme (lådliter) 540/963
Luftkonditionering ACC
Styrservo Hydraulisk
SÄKERHET 8 av 10 poäng
3-punktsbälte alla platser Ja
Krockkuddar 7
Fästen barnstol Isofix
Sidokrockkuddar Ja
SSidokrockgardin Ja
EKONOMI 7 av 10 poäng
Pris på gatan (kr) 580 300
Skatt (kr) 4 866
Bränsleförbrukning (l/mil) 0,68
Serviceintervaller (mil/år) 2 600/1 (gratis till 7 800 mil)
Garantier (Nybilsgaranti/vagnskada/rostskydd) 3/3/6
RESERVDELAR
Avgassystem (kr, utom kat) 10 457 (rostfritt)
Strålkastarglas/insats (kr) 4 031
PLUS
Tidlös design. Bränslesnål som en familjebil trots prestanda som en sportbil.
MINUS
Långt ifrån miljöbilsgränsen. Hur står sig andrahandsvärdet?
Tre av de vassaste konkurrenterna
BMW 535d
489 000 kronor.
Den enda av jämförelsebilarna som prestandamässigt hänger med XF 3,0D.
Audi A6 3,0 TDI
413 000 kronor.
Inte riktigt lika vass som Jaguar, men här ingår fyrhjulsdrivning i priset.
Mercedes CLS 320 CDI
604 000 kronor.
Inte lika vassa klor som Jaguar XF och drar dessutom mer bränsle. Dyrast.
Tjänstevikt (kg) 1 845
Max släpvagnsvikt (kg) 1 850
Drivning Bak
Växlar A6
Cylindrar/volym (cm3) 6/2 993
Maxlast (kg) 515
PRESTANDA 9 av 10 poäng
Effekt (hk) 275
Vridmoment (Nm/varv) 600/2 000
CO2 (g/km) 179
0-100 km/t på (sek) 6,4
Vändcirkel (m) 11,5
KOMFORT 10 av 10 poäng
Fällbart ryggstöd bak Ja
Ställbar ratt Höjd/längd
Bagageutrymme (lådliter) 540/963
Luftkonditionering ACC
Styrservo Hydraulisk
SÄKERHET 8 av 10 poäng
3-punktsbälte alla platser Ja
Krockkuddar 7
Fästen barnstol Isofix
Sidokrockkuddar Ja
SSidokrockgardin Ja
EKONOMI 7 av 10 poäng
Pris på gatan (kr) 580 300
Skatt (kr) 4 866
Bränsleförbrukning (l/mil) 0,68
Serviceintervaller (mil/år) 2 600/1 (gratis till 7 800 mil)
Garantier (Nybilsgaranti/vagnskada/rostskydd) 3/3/6
RESERVDELAR
Avgassystem (kr, utom kat) 10 457 (rostfritt)
Strålkastarglas/insats (kr) 4 031
PLUS
Tidlös design. Bränslesnål som en familjebil trots prestanda som en sportbil.
MINUS
Långt ifrån miljöbilsgränsen. Hur står sig andrahandsvärdet?
Tre av de vassaste konkurrenterna
BMW 535d
489 000 kronor.
Den enda av jämförelsebilarna som prestandamässigt hänger med XF 3,0D.
Audi A6 3,0 TDI
413 000 kronor.
Inte riktigt lika vass som Jaguar, men här ingår fyrhjulsdrivning i priset.
Mercedes CLS 320 CDI
604 000 kronor.
Inte lika vassa klor som Jaguar XF och drar dessutom mer bränsle. Dyrast.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!