Naturell, smaksatt med blåbär och vanilj och nu senast i drickform. Hälsotrenden med kvarg gör att producenterna lanserar alla möjliga former av produkten. Konsumenterna är heller inte sena att haka på.
Försäljningssiffror från undersökningsföretaget Nielsen visar att konsumtionen av kvarg ökat med 189 procent under januari–september i år jämfört med samma period 2012, och 79 procent jämfört med 2013. Under årets nio första månader var försäljningsvolymen av kvarg, som egentligen är färskost av surmjölk, hela 15 234 ton.
Ifrågasätter nyttan
Bakom siffrorna döljer sig aggressiv marknadsföring och tidningsartiklar som beskriver hälsonyttan med att äta kvarg, framför allt tack vare produktens höga proteinhalt.
Men det är inte hela sanningen.
– Det finns bättre och billigare proteinkällor. I väldigt få fall är det också motiverat att äta extra proteiner. Även unga killar som vill bygga mycket muskler behöver inte nämnvärt extra mycket proteiner, säger Erik Hemmingsson, forskare i metabolism vid Karolinska institutet.
För den som vill komma åt proteiner finns betydligt billigare alternativ, säger Hemmingsson och nämner baljväxter som ärter, bönor och linser liksom ägg.
Innehåller mycket socker
Ett annat problem är att en del av de smaksatta kvargprodukterna dessutom innehåller stora mängder socker.
– Det här är förädlade produkter som kommer i en liten plastflaska. De kostar 20 kronor men man får väldigt lite för det ur ett näringsperspektiv. Det finns inga hälsomässiga skäl att äta en massa kvarg. Kvarg kan i stället vara en del av en allsidig kost.
Erik Hemmingsson vill i stället se att fokus riktas åt annat håll.
– Svenskar är väl lite allmänt ängsliga av sig och snabba på mattrender. Det som händer är att folk går som en jojo mellan olika kosttrender. Ena året är det fett som gäller, nästa är det bara protein när vi i stället borde fokusera på kvalitén på maten. (TT)