Efter flera anmälningar beslöt KO den 8 december förra året att ålägga Pro Telecom Sverige att när de marknadsför tjänster via telefon ska det klart och tydligt framgå att kunden givit samtycke till att det tecknas avtal. KO kräver också att företaget inte får ta betalt för tjänster kunden inte beställt, och det får inte göra överflyttning av abonnemang om inte kunden gått med på det. Kraven var förenade med viten på 750 000 kronor.
Konsumentverket krävde också mot vite 100 000 kronor att när bolaget marknadsför tjänster på internet ska det redovisa sitt organisationsnummer. Efter det har dock bolaget fortsatt med sin verksamhet och anmälningarna fortsätter dugga in.
Flera anmälningar
– För närvarande finns minst sex anmälningar, det kan vara fler. Går det via anmälningarna leda i bevis att bolaget brutit mot vårt föreläggande går vi till Stockholms tingsrätt och begär att vitena döms ut, säger Gunnar Wikström, processråd vid KO.
Det anmälda telekombolaget har skrivit på delgivningen kring föreläggandet, men för övrigt varit tyst.
Wikström säger att KO är överhopad av den här typen av ärenden.
– Vi har mängder av dem.
Konsumentvägledare Siv Öhlund vid Piteå kommun har hjälpt Knut Björk med hans teleärende.
14 dagars ångerrätt
– Pro Telecom var mycket igång förra året men nu verkar de agera på ett annat sätt, säger Siv Öhlund, som uppger att nu har det lugnat ner sig, Knut Björks ärende är det enda i år.
– Däremot har det kommit in mycket kring bolaget 4 One som dock börjat backa. Sådana här bolag är alltid kaxiga i början men sedan väljer en del att retirera, säger Öhlund.
Hon pekar på vikten av att 14 dagars ångerrätt alltid gäller och att man aldrig ska acceptera negativ avtalsbindning, alltså att det är kunden som ska agera för att ett avtal inte ska träda i kraft.
Här kan konsumentvägledningen assistera.
– Ja, vi kan hjälpa till med att både bestrida avtal och skriva till KO, säger Siv Öhlund.