Den 13 juni träder nya konsumentregler i kraft i hela EU. Det innebär bland annat ökade krav på e-handlare om att ge rätt information innan köpet. På en webbplats ska det tydligt framgå hur och när man gör en beställning som innebär ett betalningsansvar. Om företaget brister i det kan kunden slippa betala.
– Seriösa bolag gör redan det här, beställningen sker i flera steg där man måste godkänna. Den här ändringen riktar sig inte till dem, säger Niclas Ernebratt, jurist på Konsumentverket.
Använda saker
Förändringarna öppnar också för att skicka tillbaka varor, trots att de inte längre är i "väsentligt oförändrat skick", som dagens regler säger. Det kan till exempel gälla en dator som man gjort vissa installationer på och sedan ångrar att man köpt. Eller för den delen ett klädesplagg som det hunnit bli en fläck på.
Men näringsidkaren har då rätt till värdeminskningsavdrag. Här finns en del frågetecken kring hur det ska fungera.
– Det finns ingen praxis på hur det ska beräknas. Det får väl prövas i Allmänna reklamationsnämnden framöver. Vad har klänningen för värde för företaget när den kommer tillbaka om det syns att den använts, säger Niclas Ernebratt.
Gatuförsäljning
En annan ändring av konsumentreglerna rör så kallad canvasförsäljning, försäljning utanför butiker i köpcenter och på andra platser. Den kommer också att omfattas av ångerrätten på 14 dagar.
– Urtypen är kanske telefonabonnemang som säljs i köpcenter, säger Niclas Ernebratt.
Även elabonnemang säljs på det sättet. Han konstaterar att det funnits problem, där människor hoppat på erbjudanden de inte riktigt förstått innebörden av. (TT)