Ingen räddare i nöd
Det här är ju ingalunda den bil som ska rädda Saab och den kommer heller inte att bli samma säljsuccé som XC70 blev för Volvo. Av den enkla anledningen att Saab är för sent ute och att 9-3X är gammal redan från start. Fördelen är å andra sidan att det är en väl beprövad bil. Dessutom roligare än Volvo att köra.
Saab 9-3X lär inte bli någon storsäljare men väl en livsuppehållande injektion i väntan på den slutliga räddningen för bilbyggarna i Trollhättan.
Foto: Rolf Gildenlöw
När Saab några år senare försökte rida på Volvos framgångsvåg med hjälp av samma ingredienser inympade i en 9-3 Sportcombi blev det tummen ner från moderbolaget i Detroit. Först nu, när GM släpper greppet, kommer bilen ut på marknaden. Lagom till att modellserien sjunger på sista versen. Trösten för kunden är förstås en väl beprövad bil utan en massa barnsjukdomar.
Äkta Saab-känsla
Vi som haft möjlighet att följa Saabs utveckling under flera decennier vet att det fortfarande finns duktiga bilbyggare i Trollhättan, även om chassigeniet Magnus Roland och motorsnillet Per Gillbrandt lämnade skutan när kommandobryggan flyttades till Detroit.
Så visst är Saab 9-3X en bra bil även om den är baserad på redan nedlagda Opel Vectra. Och det är inte bara startnyckelns placering mellan framstolarna som ger den rätta känslan, så man förtränger lätt de eländiga halvsyskonen
9-2X och 9-7X.
På vägen upplevs den som en äkta Saab, om än lite mjukare i hullet på grund av längre fjädringsväg. Utanför vägen fungerar Haldex-fyrhjulsdrivningen utmärkt men något annat som ökar framkomligheten, exempelvis lågväxel, start-i-backe- eller down hill-funktion erbjuds inte.
Törstig på sprit
På plats bakom ratten letar jag förtvivlat efter något som skiljer 9-3X från en vanlig Saab 9-3 Sportcombi, åtminstone någon liten extra finess, men hittar ingenting. Gissar att räknenissarna borta i Detroit varit framme med rödpennan. Å andra sidan kostar X-versionen bara några tusenlappar mer än en likvärdig 9-3 Sportcombi, som ju också går att få fyrhjulsdriven. Det är väl helt enkelt vad de extra plastbitarna runt om och det modifierade chassiet kostar.
Provbilen har en etanolmotor på 210 hästkrafter som inte bara kräver täta besök på verkstaden för service utan också täta besök på macken. Under 1,3 liter milen kommer jag aldrig (den officiella förbrukningssiffran på 0,83 gäller bara om bilen tankas med bensin). 9-3X går även att få med italiensk dieselmotor, men då driver bilen enbart med framhjulen.
Storleksmässigt bör Saab 9-3X jämföras med främst Skoda Octavia Scout - Volvo XC70 och Audi A4 Allroad är både större och dyrare. Och eftersom Scout har exakt samma Haldex-system plus en modernare motor, och är drygt 70 000 kronor billigare, så krävs det rejält blågula glasögon för att välja svensken. Fast i dessa tider är det kanske just sådana glasögon man bör ha?
Bildtext 1-2: Saab 9-3X lär inte bli någon storsäljare men väl en livsuppehållande injektion i väntan på den slutliga räddningen för bilbyggarna i Trollhättan.
Foto: Rolf Gildenlöw
Bildtext 3-4: En vanlig fyrhjulsdriven Saab 9-3 Sportcombi som fått lite extra plastbitar runt om, större hjul och mera markfrigång. Flera konkurrenter har redan använt samma koncept.
Foto: Rolf Gildenlöw
Bildtext 5: Mera luft i hjulhusen ger plats för större fjädringsrörelser.
Foto: Rolf Gildenlöw
Bildtext 6: På insidan är det bara någon liten plastlist som skiljer 9-3X från en vanlig 9-3. Känns lite sniket.
Foto: Rolf Gildenlöw
Bildtext 7: Startnyckeln mellan framstolarna - typiskt Saab.
Foto: Rolf Gildenlöw
Bildtext 8: Saab nya bil Biopower kan köras på etanol.
Foto: Rolf Gildenlöw
Bildtext 9: Subaru Outback 2,5i
Foto: Rolf Gildenlöw
Bildtext 10: Skoda Octavia Scout TSI
Foto: Rolf Gildenlöw
Bildtext 11: Audi A4 Allroad 2,0 TFSI
Foto: Rolf Gildenlöw
//bilder:9
FAKTA Saab 9-3X 2,0T BioPower 41
ALLMÄNT: 8 av 10 poäng
Tjänstevikt (kg) 1 630
Max släpvagnsvikt (kg) 1 600
Drivning Fyrhjulsdrivning
Växlar M6
Cylindrar/volym (cm3) 4/1 998
Maxlast (kg) 460
PRESTANDA: 9 av 10 poäng
Effekt (hk) 210
Vridmoment (Nm/varv) 300/2 500
CO2 (g/km) 199
0-100 km/t på (sek) 8,4
Vändcirkel (m) 11,7
KOMFORT: 9 av 10 poäng
Fällbart ryggstöd bak 60/40
Ställbar ratt Höjd/längd
Bagageutrymme (lådliter) 477/1 331
Luftkonditionering ACC
Styrservo Hydraulisk
SÄKERHET: 8 av 10 poäng
3-punktsbälte alla platser Ja
Krockkuddar 6
Fästen barnstol Isofix
Sidokrockkuddar Ja
Sidokrockgardin Ja
EKONOMI: 7 av 10 poäng
Pris på gatan (kr) 319 900
Skatt (kr) 1 710
Bränsleförbrukning (l/mil) 0,83 (bensin)
Serviceintervaller (mil/år) 1 500/1
Garantier (Nybilsgaranti/vagnskada/rostskydd) 2/3/10
RESERVDELAR
Avgassystem (kr, utom kat) 6 095
Strålkastarglas/insats (kr) 7 681 (xenon)
PLUS
Imponerande prestanda. Utmärkta köregenskaper och bra komfort.
MINUS
Skyhög bränsleförbrukning (med E85). Andrahandsvärdet är beroende av företagets framtid.
Tre av de vassaste konkurrenterna
Subaru Outback 2,5i
279 900 kronor.
Gammalmodig och lite trist men älskad av sina ägare. Helt ny modell på väg.
Skoda Octavia Scout TSI
246 000 kronor.
Likadant 4x4-system som Saab. Rymlig och välutrustad. Lågt pris.
Audi A4 Allroad 2,0 TFSI
370 900 kronor.
Lirar i en egen division både vad gäller pris, prestanda och kvalitet.
Tjänstevikt (kg) 1 630
Max släpvagnsvikt (kg) 1 600
Drivning Fyrhjulsdrivning
Växlar M6
Cylindrar/volym (cm3) 4/1 998
Maxlast (kg) 460
PRESTANDA: 9 av 10 poäng
Effekt (hk) 210
Vridmoment (Nm/varv) 300/2 500
CO2 (g/km) 199
0-100 km/t på (sek) 8,4
Vändcirkel (m) 11,7
KOMFORT: 9 av 10 poäng
Fällbart ryggstöd bak 60/40
Ställbar ratt Höjd/längd
Bagageutrymme (lådliter) 477/1 331
Luftkonditionering ACC
Styrservo Hydraulisk
SÄKERHET: 8 av 10 poäng
3-punktsbälte alla platser Ja
Krockkuddar 6
Fästen barnstol Isofix
Sidokrockkuddar Ja
Sidokrockgardin Ja
EKONOMI: 7 av 10 poäng
Pris på gatan (kr) 319 900
Skatt (kr) 1 710
Bränsleförbrukning (l/mil) 0,83 (bensin)
Serviceintervaller (mil/år) 1 500/1
Garantier (Nybilsgaranti/vagnskada/rostskydd) 2/3/10
RESERVDELAR
Avgassystem (kr, utom kat) 6 095
Strålkastarglas/insats (kr) 7 681 (xenon)
PLUS
Imponerande prestanda. Utmärkta köregenskaper och bra komfort.
MINUS
Skyhög bränsleförbrukning (med E85). Andrahandsvärdet är beroende av företagets framtid.
Tre av de vassaste konkurrenterna
Subaru Outback 2,5i
279 900 kronor.
Gammalmodig och lite trist men älskad av sina ägare. Helt ny modell på väg.
Skoda Octavia Scout TSI
246 000 kronor.
Likadant 4x4-system som Saab. Rymlig och välutrustad. Lågt pris.
Audi A4 Allroad 2,0 TFSI
370 900 kronor.
Lirar i en egen division både vad gäller pris, prestanda och kvalitet.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!