Grön och glad Peugeot
Den ser oförskämt glad ut, Peugeot 207, men så är det ju också en av den franska biltillverkarens populäraste bilmodeller. Precis som föregångaren, 206, som såldes i över fem miljoner exemplar. Med dieselmotor kvalar den nu dessutom in i svensk miljöbilsklass.
Bra förarplats och hygglig komfort. Men den blanka ramen runt konsolen på instrumentpanelen ger irriterande reflexer i vindrutan.
Foto: Rolf Gildenlöw
206:an. Ifall efterträdaren inte skulle bli lika populär.
Samma som i Volvo
Men Peugeot 207 har, jämfört med 206, fått mer av allt såsom utrymmen, komfort och utrustning. Nu har den även kvalat in som miljöbil. Den lilla 1,6-litersdieseln har visserligen funnits sedan starten men nu har fransmännen filat på både maskin och bil så att koldioxidutsläppen kunnat sänkas till den magiska gränsen 120 gram/
kilometer.
Drivlinan är densamma som i Volvos miljöbilar C30, S40 och V50 med tilläggsbeteckningen Drive. Och Peugeot 207 är byggd på PSA:s plattform 1, som även används till Peugeot 1007 och Citroën C3.
Dieselmotorn är en pärla - förutom att den nöjer sig med 0,45 liter milen så är den stark, dragvillig och hyggligt snabb. Men det brister lite i ljudisoleringen. Motorns morrande tränger in i kupén vid acceleration och även vägbullret gör sig gällande i motorvägsfart. Men jag kastar in en liten brasklapp när det gäller det sistnämnda - bilen rullar nämligen på vinterdäck.
Det märks att Peugeots interiördesigners satsar på att ge bilen mer kvalitetskänsla. Materialvalen är bättre och det känns inte lika plastigt som hos föregångaren. En blänkande aluminiumram runt den övre instrumentgruppen på panelen ger dock störande reflexer i vindrutan när solen ligger på. Sittkomforten är hygglig och takhöjden gör det möjligt att sitta upprätt och anständigt även i baksätet.
Säkerhet
Peugeot 207 kammade hem fem stjärnor hos Euro Ncap och fick höga poäng vid sidokrockprovet. Den är också snällare än många av konkurrenterna vid kollision med fotgängare.
I standardutrustningen på alla modellvarianter ingår sex krockkuddar, nödbromsassistens, bältesförsträckare, bältespåminnare, Isofix bilbarnstolsfästen och antisladdsystem. Dessutom ingår strålkastarrengörare, vilket inte är självklart i den här bilklassen.
Om du har 22 000 kronor till övers kan du investera i Peugeots RT4-system som innehåller en komplett multimediaanläggning med gps, handsfreetelefon, hårddisk, mp3-spelare och sju tums bredbildskärm - det mesta är röststyrt.
Nästan hälften av den investeringen täcks av de
10 000 kronor du får i miljöbilspremie. Under förutsättning att du slår till före halvårsskiftet, förstås. Resten kanske i dessa tider går att pruta? Det är onekligen köparens marknad just nu.
Testfakta Peugeot 207 1,6 HDi
ALLMÄNT 9 av 10 poäng
Tjänstevikt (kg) 1 320
Max släpvagnsvikt (kg) 1 150
Drivning Fram
Växlar M5
Cylindrar/volym (cm3) 4/1 560
Maxlast (kg) 390
PRESTANDA: 10 av 10 poäng
Effekt (hk) 110
Vridmoment (Nm/varv) 240-260/1 750
CO2 (g/km) 120
0-100 km/t på (sek) 10,1
Vändcirkel (m) 10,6
KOMFORT: 7 av 10 poäng
Fällbart ryggstöd bak Ja, 40/60
Ställbar ratt Höjd/längd
Bagageutrymme (lådliter) 270/1 195
Luftkonditionering AC
Styrservo Elhydraulisk
SÄKERHET: 9 av 10 poäng
3-punktsbälte alla platser Ja
Krockkuddar 6
Fästen barnstol Ja
Sidokrockkuddar Ja
Sidokrockgardin Ja
EKONOMI: 10 av 10 poäng
Pris på gatan (kr) 149 990
Skatt (kr) 2 625
Bränsleförbrukning (l/mil) 0,45
Serviceintervaller (mil/år) 2 000/2
Garantier (Nybilsgaranti/vagnskadegaranti/rostskydd) 2/3/12
Avgassystem (utom kat, kr) 5 481
Strålkastarglas/insats (kr) 1 500 (komplett)
Plus: Miljöbilsklassad. Bra dieselmotor och bra prisbild.
Minus: Litet bagagerum. Aningen bullrig.
Tre av de vassaste konkurrenterna
Citroën C3 1,6 HDi
149 900 kronor. Släkten brukar vara värst. Men halvsyskonet når inte upp till 207:an.
Opel Corsa 1,7 CDTi
194 900 kronor. Bra bil men Opel prisar ut sig ur det här sällskapet.
Toyota Yaris 1,4 D-4D
153 600 kronor. Japanskt dieselalternativ. Sannolikt den mest driftsäkra i klassen.
Tjänstevikt (kg) 1 320
Max släpvagnsvikt (kg) 1 150
Drivning Fram
Växlar M5
Cylindrar/volym (cm3) 4/1 560
Maxlast (kg) 390
PRESTANDA: 10 av 10 poäng
Effekt (hk) 110
Vridmoment (Nm/varv) 240-260/1 750
CO2 (g/km) 120
0-100 km/t på (sek) 10,1
Vändcirkel (m) 10,6
KOMFORT: 7 av 10 poäng
Fällbart ryggstöd bak Ja, 40/60
Ställbar ratt Höjd/längd
Bagageutrymme (lådliter) 270/1 195
Luftkonditionering AC
Styrservo Elhydraulisk
SÄKERHET: 9 av 10 poäng
3-punktsbälte alla platser Ja
Krockkuddar 6
Fästen barnstol Ja
Sidokrockkuddar Ja
Sidokrockgardin Ja
EKONOMI: 10 av 10 poäng
Pris på gatan (kr) 149 990
Skatt (kr) 2 625
Bränsleförbrukning (l/mil) 0,45
Serviceintervaller (mil/år) 2 000/2
Garantier (Nybilsgaranti/vagnskadegaranti/rostskydd) 2/3/12
Avgassystem (utom kat, kr) 5 481
Strålkastarglas/insats (kr) 1 500 (komplett)
Plus: Miljöbilsklassad. Bra dieselmotor och bra prisbild.
Minus: Litet bagagerum. Aningen bullrig.
Tre av de vassaste konkurrenterna
Citroën C3 1,6 HDi
149 900 kronor. Släkten brukar vara värst. Men halvsyskonet når inte upp till 207:an.
Opel Corsa 1,7 CDTi
194 900 kronor. Bra bil men Opel prisar ut sig ur det här sällskapet.
Toyota Yaris 1,4 D-4D
153 600 kronor. Japanskt dieselalternativ. Sannolikt den mest driftsäkra i klassen.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!