Coop slopar återbäringen

Dagligvarukedjan Coop drar tillbaka systemet med medlemsåterbäring efter knappt fyra år och ersätter det med ett nytt program. Coop behöver spara pengar och systemet har inte lett till den ökad försäljning som man hoppats på.

Foto: Hasse Holmberg / TT

Stockholm2014-03-14 16:13

– Vi kommer att göra om vårt återbäringsprogram, som vi kallar det i dag, under året och göra det till en annan och bättre modell, säger Coops informationschef Kristofer Myrevik.

Enligt Myrevik innebär den nya modellen, som han är förtegen om, en förbättring både för Coop och dess medlemmar.

– Vår utgångspunkt är att det ska vara en "win-win".

– Det är ju så att det återbäringssystem vi har i dag inte har lett fullt ut till den merförsäljning som vi hade önskat och hoppats på, och det är ett tecken på att medlemmarna inte tycker att det är tillräckligt attraktivt, säger Myrevik.

Han kan inte säga när det nya programmet ska införas och hur mycket Coop kommer att spara på att byta system för medlemsförmåner.

– Ambitionen är att gynna trogna kunder och att upplevelsen av Coop ska bli ännu bättre. Vi ska få ett program där kostnaden kan räknas hem i lojalitet och merförsäljning på ett bättre sätt än i dag.

Coop återinförde återbäringen för sina medlemmar så sent som den 1 december 2010. (TT)

FAKTA Återbäring genom tiderna

1899: Kooperativa förbundet grundas. Att fördela överskott till medlemmarna genom återbäring var en av de grundläggande idéerna.

1920-talet: På 20-talet samlades det kvitton i de svenska hemmen. Vid årets slut var det dags för återbäring som i de flesta föreningar blev omkring 3 procent.

1970-talet: Återbäringen försvinner successivt under 30 år fram till 2001.

1993: Medmera-kortet introduceras.

1996: Ett gemensamt bonussystem för alla medlemmar införs. En krona ger en poäng är den enkla principen.

2010: Coop inför medlemsåterbäring. Medlemmarna får upp till fem procent tillbaka på allt de handlar.

Källa: KF (TT)

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om