Bilen som vägrar tomgångskörning
Start- och stoppfunktion är knappast något nytt i bilvärlden. Men tillsammans med övriga modifieringar för att sänka bränsleförbrukningen ger den här tekniken nya Volvo S40 Drive imponerande låga koldioxidutsläpp.
Den utvändiga skillnaden på en vanlig S40 och en S40 Drive är främst hjulen och den täckta grillen. S40 Drive har också något lägre markfrigång för att minska luftströmmarna under bilen. Men modellen har trots nya grepp sex år på nacken och börjar kännas lite smågammal. Och trång.
Foto: Rolf Gildenlöw
Miljövänligare bilar förväntas ju ge ny luft under vingarna för Volvo Personvagnar. Men Driveserien byggs huvudsakligen i Belgien och motorerna kommer från Frankrike, så bilarna räddar kanske inte så många svenska jobb. Men en tydligare miljöbilsstämpel är förstås viktig för hela Volvo.
Volvo belgiska bilar, C30, S40, V50 och C70, är baserade på Fords så kallade C1-plattform medan den bästsäljande dieselmotorn på 1,6 liter är utvecklad av Peugeot-Citroën (PSA). Volvos tekniker har dock filat ytterligare på aerodynamik, rullmotstånd, vikt och utväxling. Nu erbjuds också ett start-stopp-system som pressar ner förbrukningen och därmed koldioxidutsläppen ett snäpp till. Men kostar det inte mer än det smakar?
Kräver speciell körning
Volvo är sent ut i miljöbilsspåret, å andra sidan tar nu teknikerna på Hisingen i för kung och fosterland. Redan utan start-stopp går det att köra S40 Drive på 0,45 liter milen. Då stannar koldioxidutsläppen på 119 gram per kilometer. Men med start-stopp sjunker förbrukningen till 0,39 liter och utsläppen till 104 gram. Under förutsättning att du kör enligt den europeiska körcykeln (NEDC), förstås. Och den domineras av körning i städer och i bilköer med många stopp.
Start-stopp fungerar nämligen så att motorn automatiskt stängs av när föraren vid ett rödljus eller annat stillastående läge lägger växelspaken i friläge och släpper upp kopplingen. Nästa gång föraren trycker ned kopplingen startar motorn automatiskt igen.
För att säkra startmomentet är bilen försedd med ett litet extrabatteri. Även standardbatteriet har uppgraderats för att kunna hantera upp till 175 000 start och stopp.
Systemet fungerar perfekt och sparar givetvis bränsle för den som kör i storstäder och i tät trafik, men för den som bor på landsbygden eller i mindre städer utan köer och trafikljus är det i princip värdelöst. Under mina körningar med S40 Drive kom jag aldrig under en snittförbrukning på 0,46 liter milen.
Sämre dragare
Priset för S40 Drive med start-stopp är 241 900 kronor. En likadan bil med likadan motor och likadan utrustning men utan start-stopp är 4 000 kronor billigare! Och eftersom du kanske tjänar en 50-öring per mil på den här tekniken så blir det mycket åkande innan merkostnaden är betald. Ha också i åtanke att Drive-modellen bara får dra 800 kilo vilket är 500 kilo mindre än vanliga S40 1,6D.
Värt att notera är dessutom att både Audi och BMW har modeller i samma storleksklass, som klarar den svenska miljöbilsgränsen och som faktiskt är billigare i inköp än svensken. Förlåt, belgaren.
TESTFAKTA Volvo S40 Drive S/S
ALLMÄNT: 8 av 10 poäng
Tjänstevikt (kg) 1 388
Max släpvagnsvikt (kg) 800
Drivning Fram
Växlar M5
Cylindrar/volym (cm3) 4/1 560
Maxlast (kg) 490
PRESTANDA: 7 av 10 poäng
Effekt (hk) 109
Vridmoment (Nm/varv) 240/1 750
CO2 (g/km) 104
0-100 km/t på (sek) 11,4
Vändcirkel (m) 10,6
KOMFORT: 8 av 10 poäng
Fällbart ryggstöd bak 60/40
Ställbar ratt Höjd/längd
Bagageutrymme (lådliter) 357/883
Luftkonditionering ACC
Styrservo Elektrisk
SÄKERHET: 9 av 10 poäng
3-punktsbälte alla platser Ja
Krockkuddar 6
Fästen barnstol Isofix
Sidokrockkuddar Ja
Sidokrockgardin Ja
EKONOMI: 8 av 10 poäng
Pris på gatan (kr) 241 900
Skatt (kr) 1 323
Bränsleförbrukning (l/mil) 0,39
Serviceintervaller (mil/år) 2 000/1
Garantier (Nybilsgaranti/vagnskada/rostskydd) 2/3/12
RESERVDELAR
Avgassystem (kr, utom kat) 1 775
Strålkastare (kr, komplett) 3 000
PLUS
Låga utsläpp och låga driftskostnader. Bra andrahandsvärde.
MINUS
Dyr i inköp. Låg tillåten släpvagnsvikt. Trång.
Tre av de vassaste konkurrenterna
Volkswagen Jetta Multifuel
183 500 kronor.
Etanol känns lite passé som bränsle. Trött motor. Rymligare än S40.
BMW 118d
245 000 kronor.
119 gram i koldioxidutsläpp per kilometer. Mycket motorstarkare och bättre prestanda än S40.
Audi A3 Sportback e-power
208 200 kronor.
119 gram i koldioxidutsläpp per kilometer. Något sämre prestanda men bättre kvalitetskänsla än S40.
Tjänstevikt (kg) 1 388
Max släpvagnsvikt (kg) 800
Drivning Fram
Växlar M5
Cylindrar/volym (cm3) 4/1 560
Maxlast (kg) 490
PRESTANDA: 7 av 10 poäng
Effekt (hk) 109
Vridmoment (Nm/varv) 240/1 750
CO2 (g/km) 104
0-100 km/t på (sek) 11,4
Vändcirkel (m) 10,6
KOMFORT: 8 av 10 poäng
Fällbart ryggstöd bak 60/40
Ställbar ratt Höjd/längd
Bagageutrymme (lådliter) 357/883
Luftkonditionering ACC
Styrservo Elektrisk
SÄKERHET: 9 av 10 poäng
3-punktsbälte alla platser Ja
Krockkuddar 6
Fästen barnstol Isofix
Sidokrockkuddar Ja
Sidokrockgardin Ja
EKONOMI: 8 av 10 poäng
Pris på gatan (kr) 241 900
Skatt (kr) 1 323
Bränsleförbrukning (l/mil) 0,39
Serviceintervaller (mil/år) 2 000/1
Garantier (Nybilsgaranti/vagnskada/rostskydd) 2/3/12
RESERVDELAR
Avgassystem (kr, utom kat) 1 775
Strålkastare (kr, komplett) 3 000
PLUS
Låga utsläpp och låga driftskostnader. Bra andrahandsvärde.
MINUS
Dyr i inköp. Låg tillåten släpvagnsvikt. Trång.
Tre av de vassaste konkurrenterna
Volkswagen Jetta Multifuel
183 500 kronor.
Etanol känns lite passé som bränsle. Trött motor. Rymligare än S40.
BMW 118d
245 000 kronor.
119 gram i koldioxidutsläpp per kilometer. Mycket motorstarkare och bättre prestanda än S40.
Audi A3 Sportback e-power
208 200 kronor.
119 gram i koldioxidutsläpp per kilometer. Något sämre prestanda men bättre kvalitetskänsla än S40.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!