Miljöbil med karaktär
"I sitt livs form" heter det i reklamen för nya Seat Ibiza. Och visst är det här en bil med mer karaktär än de flesta i klassen men jag hoppas ändå att reklamgubbarna har fel - för Ibiza smakar mer. Så jag vill förstås se den i ännu bättre form i framtiden. Och ännu mer miljövänlig.
Lyktorna fram tänds automatiskt när man startar bilen. Men bak lyser ingenting förrän föraren tänder manuellt. Upplagt för många mils körning i skymning, regn och snöyra utan tända baklyktor.
Foto:
Men bättring är utlovad och nya Ibiza ser precis så uppkäftig ut som det anstår en bil som är ritad av förre Lamborghini-designern Luc Donckervolke. Och den är precis så kul att köra som det anstår en bil som är byggd på VW-familjens helt nya småbilsplattform.
Seat först ut
Seat är alltså först ut på den här nya arkitekturen. Sen kommer Audi A1, nya VW Polo och nästa generation av Skoda Fabia. Och vilket lyft det har blivit även på insidan av nya Ibiza. Jag sitter bra, körställningen är perfekt och kvalitetskänslan är nästan på Audinivå. Fast den glänsande dekorationskåpan över mätartavlorna på instrumentpanelen är hemskt störande när den reflekteras i vindrutan.
Motorn känner vi igen från flera andra medlemmar av VW-familjen: en 1,9-liters diesel som tack vare högre utväxling och lägre tomgångsvarv nöjer sig med 0,45 liter bränsle per körd mil. Faktum är att utväxlingen är så hög och motorn så stark att bilen på femmans växel rullar i drygt 50 km/t på tomgångsvarv. Utan att du rör gaspedalen.
Ibiza klarar alltså den svenska miljöbilsgränsen och skyndar man sig till bilhandlaren finns det fortfarande en chans att kassera in den statliga miljöbilspremien.
Bullrig
Provbilen har ett sportchassi som verkar heltokigt på en miljöbil. 45-profildäcken ger dessutom en väldigt stötig resa på ojämn väg och massor av buller i motorvägsfart på svensk grov asfalt. Den som har kört bil på spanska motorvägar vet att de håller en helt annan standard. Så välj i stället standardhjul och standarddäck, som har en mer komfortabel 60-profil.
Standardutrustningen är medelmåttig för bilklassen. Även till den relativt dyra sportversionen jag kör kostar det extra att få radio, luftkonditionering, farthållare och - krockgardiner. Till och med halvljusautomatiken är sniken - den tänder bara belysningen fram, inte bak! Upplagt för att många kommer att färdas i skymning, regn och snöyra utan tända baklyktor. Merkostnaden för de miljövänligare dieselalternativen ligger på 20 000-26 000 kronor (finns med 90 respektive 105 hk). Du får köra en herrans massa mil för att tjäna in den investeringen.
Fakta/Seat Ibiza 1,9 Eco-TDI
Motor: 4-cylindrig tvärställd dieselmotor med common rail, 1 896 cc, dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder. Turbo. Effekt 105 hk (77 kW) vid 4 000 varv/min, vridmoment 250 Nm vid 1 900 varv/min.
Chassi: Framhjulsdriven, framvagn med fjäderben och skruvfjädring, halvstel hjulupphängning bak med skruvfjädrar, kuggstångsstyrning med elservo, skivbromsar fram och bak. ABS. Antisladd.
Mått och vikter: Längd 405, bredd 169, höjd 145, axelavstånd 247 cm. Tjänstevikt 1 125 kg, totalvikt 1 626 kg, bagagevolym 292 liter, släpvagnsvikt 1 200 kg.
Fakta/Seat Ibiza 1,9 Eco-TDI
Pris: 164 500 kronor
Bränsleförbrukning: 4,5 l/100 km
Utsläpp CO2: 119
EKONOMI +++ Lite väl dyr. Miljöbilspremie. Tveksamt andrahandsvärde.
SÄKERHET +++++ Toppbetyg av EuroNCAP.
KOMFORT +++ Bra förarplats. Bullrig och stötig med lågprofildäck.
KÖREGENSKAPER ++++ Trygg, stabil. Råstark motor.
MILJÖ +++++ Låg förbrukning och låga utsläpp. Kvalar in som miljöbil.
HELHETSBETYG ++++
Konkurrenter i klassen:
VW Polo BlueMotion, Citroën C3 HDi, Ford Fiesta TDCi, Fiat Grande Punto Multijet.
Bild 1-2: Nya Seat Ibiza har rätt att se kaxig ut. Den är byggd på VW-koncernens helt nya småbilsplattform och med råstark dieselmotor klarar den också den svenska miljöbilsgränsen.
Foto: Rolf Gildenlöw
Bild 3: Nya Seat Ibiza är ritad av Luc Donckervolke. Mest känd för att han ritade Lamborghini Gallardo. Och visst skiljer den sig från mängden.
Foto: Rolf Gildenlöw
Bild 4-5: Den inre miljön i nya Ibiza har genomgått ett smått revolutionerande lyft. Enda störande momentet är reflexer i vindrutan från delar av instrumentpanelen.
Foto: Rolf Gildenlöw
Bild 6: Lyktorna fram tänds automatiskt när man startar bilen. Men bak lyser ingenting förrän föraren tänder manuellt. Upplagt för många mils körning i skymning, regn och snöyra utan tända baklyktor.
Foto: Rolf Gildenlöw
Bild 7 är en faktagrafik.
//bilder: 7
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!