Liten klassiker blir stor succé
Söt, gullig, charmig, kul ... Lilla Fiat 500 väcker lika mycket känslor som den återuppståndna VW-Baggen gjorde för precis tio år sen. Frågan är bara om italienaren blir iskall och ointressant lika snabbt som tysken blev? Efter en vecka med nya "cinquecento" infinner sig dock en kanske än mer intressant fråga: Hur kunde det här bli "Årets bil"?
Förarplatsen är både bra utformad och tillräckligt stor för en fullvuxen svensk. Panelen i lackad plåt påminner om fornstora dar.
Foto:
1991 gjordes ett försök att återuppliva den folkkära modellen, fast då med modellbeteckningen i bokstäver i stället för med siffror - Cinquecento. Det blev aldrig någon succé och hos Fiat vill man helst inte tala om den bilen när historien om modell 500 ska berättas.
Framgångsrik
Nya Fiat 500 är dock redan framgångsrik. Och hade förmodligen blivit det även utan titeln "Årets bil". Den är rymligare, har motorn fram, är framhjulsdriven, rolig att köra, krocksäker, miljövänlig och - gullig! I Sverige dras den dock med ett besvärande högt pris: 130 000 kronor sånär som på en hundring för enklaste varianten. "Vår" dieselmodell kostar ytterligare 20 000 kronor.
Hur mycket av de slantarna går att få tillbaka om två, tre år? Om bilen kallnar lika fort som VW Beetle gjorde?
100 kg bortbantade
Fram åker du alldeles utmärkt i den här lilleputtbilen och med glastak känns Fiat 500 till och med rätt rymlig. Den lilla 75-hästarsdieseln jobbar duktigt och tyst. Det är enbart ljudet från hjulen mot svensk asfalt som börjar bli störande när ekipaget närmar sig motorvägsfart.
Bak åker förstås bara ett par minderåriga barn anständigt och bagagerummet är närmast obefintligt. Men så är ju det här heller ingen familjevagn för långresor. Men å andra sidan är man kung i stan och får finna sig i uppskattande blickar och glada tillrop. Redan första dagen blev jag prejad av en Cadillac på övre Östermalm i Stockholm, vars ägare ville köpa bilen på stående fot - som studentpresent till dottern.
En enda stor instrumenttavla dominerar panelen mitt framför föraren, i den ryms i princip all information som behövs. Men i starkt solljus är de digitala siffrorna svåravlästa. Panelen är förresten gjord i plåt och lackad i karossens färg. Precis som originalet från 50-talet.
Begränsad tilldelning
Det är lätt att bli förtjust i nya Fiat 500, särskilt om man som jag har mysiga minnen från det glada 60-talet då originalet firade sina största triumfer i Sverige. Bilen är hur charmig som helst. Men räcker det för att rättfärdiga titeln "Årets bil"?
Fiat Bravo fanns också med bland 2007 års kandidater och är i alla stycken mera bil än lilla 500. Fast inte lika kul, förstås.
Nya Fiat 500 är nog främst en bil för singlar i storstan som vill sticka ut lite, och eftersom den svenske importören i alla fall inledningsvis lär få en begränsad tilldelning så kommer den här lilleputtbilen att förbli rätt udda i åtminstone något år till.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!