Fullvuxen förebild

För den sanne Subaru-entusiasten finns egentligen bara en modell - Forester. Skogvaktaren. Förebilden för alla moderna crossovers. Fast konkurrenterna har skyndat ifatt och när nu nya och mera fullvuxna Forester är här så känns även den lite smågammal. Men skenet kanske bedrar?

Subaru Forester har blivit rundare i formerna och mera fullvuxen. Fast motorn har snarare krympt, åtminstone mätt i antalet hästkrafter. I höst kommer dock den nya dieselboxern.

Subaru Forester har blivit rundare i formerna och mera fullvuxen. Fast motorn har snarare krympt, åtminstone mätt i antalet hästkrafter. I höst kommer dock den nya dieselboxern.

Foto: Rolf Gildenlöw

STOCKHOLM (TT Spektra)H2008-06-12 06:00
Fuju Heavy Industries personbilstillverkare Subaru har aldrig fjäskat för sina kunder. Jag väntar bara på bakrutedekalen "fattar du inte hur bra den här bilen är så köp någon annan".
Subaru är en ingenjörsdriven biltillverkare. Kanske låser de dörrarna till utvecklingsavdelningen och låter inte marknadsförare och ekonomer komma in förrän bilen är klar för produktion? För visst önskar man sig lite mera insmickrande materialval, charmigare köregenskaper, tuffare tillbehör och generösare valmöjligheter.
Bara en motorvariant
Larm, lastförskjutningsskydd, parkeringshjälp och dragkrok. Det är i princip det enda du kan köpa till. Och det finns bara en motorvariant, en 2,0-liters bensinboxer som känns hopplöst trött (men den nya suveräna dieseln kommer i höst).
Du välja mellan X-, XS- och XE-utförande. Vill du exempelvis ha sollucka så måste du ta hela XE-paketet med xenonljus, 16-tumshjul, läderklädsel, elektriskt ställbar förarstol och nyckellöst lås- och startsystem. Pris 50 000 kronor!
Take it or leave it
Inget fjäsk - take it or leave it! Automatlåda med futtiga fyra steg kostar 10 000 kronor extra. Det är den inte värd. Särskilt inte som lågväxeln då försvinner och den tillåtna släpvagnsvikten sjunker från två ton till 1,5 ton.
Hade samarbetet mellan Fuji Heavy och General Motors bestått hade Subaru Forester förmodligen blivit basen för en Saab 9-5X. Saabs chef Jan-Åke Jonsson lovade nämligen redan 2004 att hela Saab-sortimentet skulle bli fyrhjulsdrivet. Fast då visste han inte att GM redan året därpå skulle sälja alla sina aktier i Fuji till Toyota.
Nya Forester har blivit större, rent av fullvuxen. Men bilen känns fortfarande plåtig och plastig. Fast med kännedom om hur Subaru bygger bilar så vågar jag med bestämdhet påstå att skenet bedrar - bilen är bättre än den verkar. Få bilar är så problemfria som Subaru och få bilägare är så nöjda.
Ha is i magen
Subaru Forester är ingen terrängbil men den är betydligt mer kompetent än de flesta som konkurrerar i den här klassen, just tack vare lågväxel, bättre markfrigång och rörligare hjulupphängningar. Underredet är också plant och bra skyddat. När det gäller själva fyrhjulsdrivningssystemet med viskokoppling har dock många konkurrenter kommit ifatt.
Vid normal körning är drivningen 60 procent fram och 40 bak. Antispinnsystemet fungerar lite som en diffspärr och styr över kraften från ett slirande hjul till ett med bättre fäste.
Summa summarum - en charmlös men bra och slitstark bil med förväntat högt andrahandsvärde. Men ha is i magen och vänta in dieselmotorn.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om