Ful, fel och farlig
Den är ful som stryk och fullständigt fel i tiden. Dessutom aggressiv mot sin omgivning. Ändå hinner fabriken inte med att få fram tillräckligt med bilar. BMW X6 är ett tungt bevis för att det är mer känslor än förstånd som ofta styr våra bilköp.
Fet och ful, eller...? Men med andra hjul kanske BMW X6 skulle kunna användas som traktor - motorkraften finns i alla fall.
Foto: Rolf Gildenlöw
BMW X6 är längre, bredare och på alla sätt fetare än X5 trots att chassiarkitekturen är nära nog densamma och båda byggs i Bayerische Motoren Werkes fabrik i Spartanburg. Som inte alls ligger i Tyskland utan i South
Carolina i USA.
Och det är också i USA X6 har flest köpare. Fler än det finns bilar, faktiskt. Där byter man just nu ner sig i storlek för att spara bensin och jämfört med en Chevrolet Suburban eller Cadillac Escalade är BMW X6 förstås rena småbilen.
Koloss på jättefötter
På den här sidan Atlanten är det här dock en koloss, om än inte på lerfötter så i alla fall på jättefötter. Provbilen har 20-tumshjul med bakdäck i dimensionen 315/35. Rena racingdäcken, alltså, så glöm terrängkörningen. Men se upp för vattenplaning. I bland känns det som om bilen drabbas av vattenplaning även på sommartorr väg. Däcken är nämligen så breda att ekipaget vandrar fram och tillbaka i spårbildningen efter förra vinterns dubbar.
Men även om bilen är stor på utsidan så är den rätt trång på insidan med plats för bara fyra åkande. Som får passa snyggbyxor och långklänningar när de ska ta sig i och ur. Och bilen rymmer inte mer bagage än en Skoda Octavia.
BMW X6 finns med fyra motoralternativ, två bensinmatade (30i och 50i) och två dieslar (30d och 35d). Ingen kostar under halvmiljonen och ingen väger under två ton.
Vrålstark - till vilken nytta?
Den sexcylindriga dieseln i provbilen är vrålstark och ingen kan som BMW vrida så mycket kraft ur varje centiliter bränsle. Det är inte alls svårt att hålla fabrikens förbrukningssiffror på 0,83 liter milen. Men tänk om motorgubbarna (för det måste vara gubbar) skruvat ner effekten och i stället omvandlat den till ännu lägre förbrukning - för vem behöver 286 hästar och nästan 600 newtonmeter? Om han eller hon nu inte har för avsikt att koppla en plog till bilen för att ersätta gårdens traktor. Vilket ju ändå stupar på de idiotiska däcken.
Jag har svårt att se vad man ska med en sån här bil till över huvud taget, om det inte bara är för att synas och imponera på grannen. Det funkar dessutom inte längre i Sverige. Man får ju snarare skämmas för att man köpt sig en miljövidrig bil som inte är bra på någonting.
X6 är inte krocktestad i Europa men både BMW X3 och X5 fick bottenbetyg för sitt skydd av fotgängare. X6 ser inte ett dugg snällare ut.
BMW bygger bilar i världsklass men den här gagnar inte märkets anseende. Inte i Europa i alla fall. Så välj i stället en mer begåvad BMW, byggd i München.
Fakta/BMW X6 xDrive 35d
Motor: Rak 6-cylindrig längsmonterad dieselmotor med common rail, 2 993 cc, dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder. Dubbla turbo. Effekt 286 hk (210 kW) vid 4 400 varv/min, vridmoment 580 Nm vid 1 750 varv/min.
Chassi: Fyrhjulsdriven. Framhjulsupphängning med triangellänkar och skruvfädrar. Individuell bakhjulsupphängning med skruvfjädrar, kuggstångsstyrning med elservo, skivbromsar fram och bak. ABS. Antisladd.
Mått och vikter: Längd 488, bredd 199, höjd 169, axelavstånd 293. Tjänstevikt 2 190 kg. Totalvikt 2 760 kg. Bagagevolym 570 liter. Släpvagnsvikt 2 700 kg.
Fakta/BMW X6 xDrive 35d
Pris: 553 000 kronor
Bränsleförbrukning: 8,3 l/100 km
Utsläpp CO2: 220
EKONOMI ++ Dyr i inköp och dyr att äga. Tveksamt andrahandsvärde.
SÄKERHET +++ Ej krocktestad av Euro NCAP.
KOMFORT ++++ I toppklass, men trång. Stötig med superlåga däck.
KÖREGENSKAPER ++++ Sportig touch men ruskigt spårkänslig med 20-tumshjul.
MILJÖ ++ Relativt bränslesnål för sin storlek men långt ifrån miljöbil.
HELHETSBETYG +++
Konkurrenter i klassen:
Audi Q7, Volkswagen Touareg, Subaru Tribeca, Porsche Cayenne
Bild 1-3: Fet och ful, eller...? Men med andra hjul kanske BMW X6 skulle kunna användas som traktor - motorkraften finns i alla fall.
Foto: Rolf Gildenlöw
Bild 4: Bakåtsikten är usel men å andra sidan är ytterbackspeglarna stora som dasslock.
Foto: Rolf Gildenlöw
Bild 5: Baksätet rymmer bara två och benutrymmet är inte särskilt generöst.
Foto: Rolf Gildenlöw
Bild 6: Utmärkt förarplats. Som vanligt när det gäller BMW.
Foto: Rolf Gildenlöw
Bild 7: Med den lilla ratten bredvid den BMW-unika växelspaken styr föraren både navigation, radio, telefon och nästan allt övrigt i cockpit. Och det har blivit enklare och mera logiskt än tidigare iDrive-versioner.
Foto: Rolf Gildenlöw
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!