Ford för fräcka
Fords europeiska bilmodeller formas för den breda massan och har inte precis gjort sig kända för att sticka ut! Men här kommer en Ford för den som vill färdas lite fräckare. Ford Kuga! Om bara den svenske importören får hem tillräckligt med bilar kan det här bli en succé.
Ford Kuga har fått en fräck design och ändå är rätt praktisk. Med dieselmotor som drar 0,64 liter milen känns den också miljömässigt anständig.
Foto: Rolf Gildenlöw
Nya Ford Kuga sticker ut rejält men kommer förmodligen att få ett välvilligt bemötande bland bilköparna. För den är perfekt tajmad, har rätt format och rätt pris. Med en bränsleförbrukning kring 0,6 liter milen borde den heller inte reta "asfaltsdjungelns indianer". Och den tar inte mycket mer plats i trafiken än en Ford Focus. Den är nämligen byggd på samma arkitektur.
Frågan är bara om den svenska importören får hem tillräckligt många bilar?
Inte en Volvo
Ford Kuga, som på vissa marknader heter Cougar, är ingen systerbil till Volvos kommande XC60, trots att de vädjar till samma kunder och som bekant sorterar under samma moderbolag. Volvon är byggd på samma arkitektur som Land Rover Freelander och just lanserade Ford Flex. Kuga är helt enkelt en något enklare skapelse.
Fyrhjulsdrivningssystemet kommer från svenska Haldex. Vid normal körning är bilen alltså huvudsakligen framhjulsdriven. Bakhjulen får drivkraft först när något framhjul tenderar att tappa greppet. ABS-tekniken hjälper då också till att bromsa det slirande hjulet.
Det här systemet räcker långt, både för att ge en stabil gång på vanlig väg och vid körning i halt väglag eller lätt terräng. Men någon riktig terrängbil är det inte.
Hög säkerhet
Förarplatsen bär Fords tydliga DNA men kvalitetskänslan överraskar - positivt. Jag trivs omedelbart bakom ratten och bilen är tack vare sin höjd enkel att ta sig i och ur. Kuga startas med en knapp mitt på panelen och dieselmotorn, som till en början är enda alternativet (Volvos 2,5-liters bensinmotor kommer i höst) känns igen från bland annat Volvo V70. Även köregenskaperna känns trygga och konsekventa.
Kuga fick nästan full pott på alla punkter i Euro NCAP:s krocktest. Fem stjärnor vid front- och sidokrockprovet, fyra av fem stjärnor för barns passagerarskydd och tre av fyra möjliga stjärnor för fotgängarskydd. Ford Kuga fick därmed totalt sett det högsta säkerhetsbetyget i klassen.
Bilen har sex airbags som täcker upp både front och sidor. I standardutrustningen för Kuga ingår ABS, antisladd, antispinn, elektronisk bromskraftförstärkare, panikbromsassistent och släpvagnsstabilisator.
Ett vettigt val för den som exempelvis bor på landet och behöver en praktisk och säker familjebil som tar sig fram även i riktigt uselt väglag.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!