Fegt eller smart?

En bilmodell är som bäst just innan den ska läggas ner. Sen börjar allt om med barnsjukdomar och inkörningsproblem. Men Volkswagen aktar sig noga för att ändra på ett vinnande lag och nya generationen Golf är egentligen bara ytterligare en förfining av en redan fullfjädrad bil. Fegt, kan tyckas, fast snarare utstuderat smart.

Den sjätte generationen av VW Golf är i princip en finslipad upplaga av femman. Volkswagen är försiktig med att ändra på ett vinnande lag. Ändå är varenda plåtbit i karossen ny.

Den sjätte generationen av VW Golf är i princip en finslipad upplaga av femman. Volkswagen är försiktig med att ändra på ett vinnande lag. Ändå är varenda plåtbit i karossen ny.

Foto: Rolf Gildenlöw

Stockholm (TT Spektra)H2008-11-06 06:00
Till skillnad från många av konkurrenterna har Volkswagen inte fallit för frestelsen att låta nya Golf svälla ut ytterligare. Snarare har den satts på bantningskur. Åtminstone vad gäller produktionskostnader och bränsleförbrukning.
Provbilen har en liten 1,4-litersmotor som har gott om kraft men ändå nöjer sig med drygt 0,6 liter milen. Den måttliga cylindervolymen kompenseras med en turbo och vill du ha ännu mera kraft går det att få samma motor med både turbo och kompressor. Fast då står det GT bakpå bilen.
I vår bil finns 122 hästkrafter att tillgå när turbon snurrar igång och i GT-versionen ruvar 160 hästar. Den som vill ha en miljöbilsklassad version väljer 1,6 Multifuel (E85) eller TDI 110 (119 gram koldioxid/km). Nästa år kommer en ny dieselmotor som drar endast 0,38 liter milen (99 gram/km).
Tack vare ett slimmat produktionssystem har prishöjningen på den nya bilen stannat kring tusenlappen.
Storbilskänsla
Medan plattformen i stort sett är densamma som hos föregångaren så är varenda plåtbit i karossen ny hos den sjätte generationen VW Golf. Men det märks knappt. Fronten har möblerats om mest och det här blir successivt hela VW-programmets nya nylle. Även baklyktorna är tydligt förändrade och bilen har fått en mer markerad midja.
På insidan har bilen fått mera storbilskänsla, trots att den alltså inte växt alls. Valet av material i paneler, dörrsidor och reglage förstärker tillsammans med finishen i detaljarbetet känslan av kvalitet, även om det inte alltid är detsamma som faktisk kvalitet. Ett av skälen till att bilen känns större än vad den är bör nog tillskrivas ljudkomforten. Här har VW lagt ner mycket jobb på att isolera bort både väg- och motorljud.
VW Golf har alltid varit en familjebil med köregenskaper som hör hemma i det främre ledet. Nya VW Golf är inget undantag. Påminner mycket om föregångarens uppträdande och det är säkert medvetet - köparen vill känna igen sig.
Fem stjärnor
Det kallas inte för intet Golf-klassen, det segment där den här bilen hör hemma. Den har inte alltid varit klassledande vad gäller försäljning och inte ens vad gäller kvalitet, men fortfarande är det Golf som sätter standarden. Som alla konkurrenter nogsamt håller ett öga på.
Precis som större och lyxigare bilar går det också att plocka på nya Golf massor av finesser som ytterligare förstärker storbilskänslan, där systemet som fickparkerar bilen automatiskt kanske är det mest spektakulära. Själv skulle jag nog lägga extraslantarna på en DSG-växellåda, som i grunden är en manuell växellåda men som med hjälp av dubbla kopplingar kan växla automatiskt. Eftersom den växlar snyggare än vad du och jag gör spar den också bränsle. Genialt!


Fakta/Volkswagen Golf TSI
Motor: 4-cylindrig tvärställd radmotor med direktinsprutning, 1 390 cc, dubbla överliggande kamaxlar, fyra ventiler per cylinder. Turbo. Effekt 122 hk (90 kW) vid 5 000 varv/min, vridmoment 200 Nm vid 1 500 varv/min.
Chassi: Framhjulsdriven, framhjulsupphängning med fjäderben, fyrlänkad bakhjulsupphängning med skruvfjädrar, kuggstångsstyrning med elservo, skivbromsar fram och bak. ABS. Antisladd.
Mått och vikter: Längd 420, bredd 178, höjd 148, axelavstånd 258 cm. Tjänstevikt 1 430 kg. Totalvikt 1 820 kg. Bagage 350-1 305 liter. Släpvagnsvikt 1 300 kg.

Fakta/Volkswagen Golf TSI
Pris: 169 900 kronor
Bränsleförbrukning: 6,2 l/100 km
Utsläpp CO2: 144
EKONOMI ++++ Relativt dyr men kassaskåpssäkert andrahandsvärde.
SÄKERHET +++++ Fem stjärnor i EuroNCAP.
KOMFORT ++++ Tyst. Bra stolar och bra förarplats. Hög kvalitetskänsla.
KÖREGENSKAPER ++++ Säkert uppträdande. Förutsägbart beteende
MILJÖ +++ Relativt låga utsläpp. Finns i två miljöbilsklassade versioner.
HELHETSBETYG ++++
Konkurrenter i klassen:
Ford Focus, Honda Civic, Audi A3, Kia Cee’d

Bild 1-3: Den sjätte generationen av VW Golf är i princip en finslipad upplaga av femman. Volkswagen är försiktig med att ändra på ett vinnande lag. Ändå är varenda plåtbit i karossen ny.
Foto: Rolf Gildenlöw
Bild 4: Glöm inte att ställa belysningsreglaget i autoläge, annars tänds bara lyktorna fram - inte bak. EU vill numera att vi alla kör med tänd belysning även i dagsljus, men tillåter märkligt nog att det enbart lyser framåt.
Foto: Rolf Gildenlöw
Bild 5: Storbilskänslan är påtaglig bakom ratten i nya Golf. Ljudisoleringen är imponerande.
Foto: Rolf Gildenlöw
Bild 6: TSI betyder att motorn har turbo och direktinsprutning. Det ger mycket kraft ur en liten cylindervolym.
Foto: Rolf Gildenlöw
Bild 7 är en faktagrafik.
//bilder: 7
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om