AWD - som en avklädd XC70
Tycker du att Volvos nya XC70-modell ser lite för plastig och prålig ut så finns det faktiskt en bil som har samma egenskaper men i en diskretare förpackning. Dessutom ungefär 35 000 kronor billigare. Men få känner till den - Volvo V70 AWD.
Den ser ut som vilken Volvo V70 som helst, Sveriges folkbil nummer ett. Men under skalet döljer sig exakt samma teknik som i den mera spektakulära XC70-modellen.
Foto: Rolf Gildenlöw
Det enda vettiga alternativet är än i dag den dieseldrivna femman. Det fanns också de som tyckte att den nya bilen blev lite för skrikig med sina stora påhängda plastsjok. Men nu finns det faktiskt ett lite anonymt alternativ - en vanlig V70 men med samma drivlina och samma fyrhjulsdrivning.
Enda egentliga skillnaden rent körmässigt är att V70 AWD har en halv decimeter mindre markfrigång än XC70. Kör du ofta i terräng kan det förstås vara en avgörande skillnad men inte annars. Tvärtom är XC70 något svajigare än en V70 AWD.
Kaffekopp i
varvräknaren
Terrängegenskaperna är förstås inget att skriva hem om men Haldex-systemet ger i alla fall ett mycket stabilt uppträdande på halt underlag. En bil med klart förbättrade vintervägsegenskaper är väl en god beskrivning.
På provbilen sitter 18-tumshjul med 40-profildäck som förstärker de sportiga karaktärsdragen men som knappast gagnar åkkomforten. Dessutom alstrar de buller på grov asfalt. Plus att de är dyra, slits fortare och höjer bränsleförbrukningen. Tacka nej till dem och välj 16-tumshjulen som är standard.
Investera hellre i ny avancerad säkerhetsteknik. Exempelvis radar som håller reda på bilarna framför dig och bromsar automatiskt om du kommer för nära, sensorer som läser av kantlinjer och filmarkeringar och larmar om du är på väg ur kurs, och framför allt - kaffekoppen!
Den lyser upp mitt i varvräknaren om du börjar bli trött bakom ratten. "Dags att ta en paus" står det under den rykande kaffekoppen. Systemets olika sensorer känner helt enkelt när föraren kör okoncentrerat.
Prutläge
Volvo V70 är i princip en S80 från främre stötfångaren till den så kallade B-stolpen och är även på insidan identisk med Volvos prestigebil. Men visst hade föregångaren smäckrare och renare linjer. Speciellt karossidorna var elegantare hos den gamla bilen. För att inte tala om bakluckan. Vilken röra av linjer hit och dit.
Funderar du nu på att köpa dig en ny bil så är det ett sällsynt bra köpläge den här vintern. Den ekonomiska krisen har ställt både tillverkare och handlare med för många osålda bilar i lager. Speciellt bilar i den här storleksklassen. Så det går att pruta som aldrig förr.
Volvos sexcylindriga motorer har aldrig varit populära så är du intresserad av en V70 AWD med en sådan maskin så kommer säljarna att göra vågen för dig i butiken.
Mycket talar också för att den här bilen på lite längre sikt står sig i värde bättre än den mera trendberoende XC70-modellen.
Fakta/Volvo V70 AWD D5
Motor: 5-cylindrig tvärställd dieselmotor med common rail, 2 400 cc, dubbla överliggande kamaxlar och fyra ventiler per cylinder. Turbo. Effekt 185 hk (136 kW) vid 4 000 varv/min, vridmoment 400 Nm vid 2 000 varv/min.
Chassi: Fyrhjulsdriven. Framhjulsupphängning med fjäderben. Individuell bakhjulsupphängning med skruvfjädrar, kuggstångsstyrning med servo, skivbromsar fram och bak. ABS. Antisladd.
Mått och vikter: Längd 482, bredd 186, höjd 155, axelavstånd 282, markfrigång 14 cm. Tjänstevikt 1 780 kg. Totalvikt 2 390 kg. Bagagevolym 575-1600 liter. Släpvagnsvikt 2 000 kg. (TT Spektra)
Fakta/Volvo V70 AWD D5
Pris: 337 900 kronor
Bränsleförbrukning: 7,2 l/100 km
Utsläpp CO2: 189
EKONOMI ++++ Lite dyr. Bra andrahandsvärde med dieselmotor.
SÄKERHET +++++ Full pott i Euro NCAP.
KOMFORT ++++ Stolar och förarplats i världsklass. Högljudd motor.
KÖREGENSKAPER ++++ Trygg att köra och råstark motor.
MILJÖ +++ Fortfarande straffskatt på diesel och långt ifrån miljöbil.
HELHETSBETYG ++++
Konkurrenter i klassen:
VW Passat Variant 4Motion, BMW 525 xd, Audi A4 Avant 2,7 TDI Quattro, Mercedes E280 CDI 4-M Kombi. (TT Spektra)
Den ser ut som vilken Volvo V70 som helst, Sveriges folkbil nummer ett. Men under skalet döljer sig exakt samma teknik som i den mera spektakulära XC70-modellen.
Foto: Rolf Gildenlöw
Bild 4: Det enda som på utsidan skvallrar om att det här inte är en vanlig Volvo V70 är bokstäverna AWD. All wheel drive. Exakt samma fyrhjulsdrivningssystem som i XC70. D5 betyder att bilen drivs av den helsvenska femcylindriga raka dieselmotorn. Alternativet är en rak bensinsexa.
Bild 5: Beställer man bilen med alla elektroniska finesser som finns blir det så här fullt i knappraden under klimatanläggningen.
Bild 6: Bilens sensorer märker om föraren börjar bli trött och då ljuder en varningssignal samtidigt som en bild av en kaffekopp tänds i varvräknaren.
Bild 7: Bakluckan är lika ful på nya V70 AWD som på nya XC70.
Bild 8: 18-tumshjul på en familjebil. Korkat! Välj 16 tum som ger bättre åkkomfort och lägre driftskostnader.
Bild 9: Under ytterbackspeglarna sitter det vakande ögat som ser om någon bil befinner sig i döda vinkeln. Men regn och slask stör lätt systemet.
Foto: Rolf Gildenlöw
Bild 10 är en faktagrafik.
//bilder: 10
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!