Videon är inte längre tillgänglig
Rikstrafiken har tidigare föreslagit att tågtrafiken nattetid ska minskas till ett nattåg, i vardera riktning mellan Stockholm och Narvik. Detta var något som ledde till kraftig kritik där bland annat länsstyrelserna i de fem nordligaste länen gemensamt protesterade mot planerna.
I november 2010, när nattågsutredningen skickats ut på remiss, ansåg Olle Lindström (M), kommunalråd i Boden, att ambitionen måste vara att öka antalet resenärer och då krävs att tågtrafiken marknadsförs bättre, standarden höjs och servicenivån utökas.
Liknande synpunkter hade även ett flertal andra kommuner i frågan.
Och protesterna tog skruv. Trafikverket har tagit intryck av synpunkterna från norra Sverige och beslutat att upphandla två nattåg till övre Norrland, på sträckan Stockholm-Narvik, från 2013.
Regionala företrädare i övre Norrland påpekar vikten av nattågen och de har visat en vilja att bidra till en utveckling av trafiken, skriver Trafikverket i ett pressmeddelande.
Avtalet föreslås gälla i maximalt 5,5 år och Trafikverket förutsätter då att resandeströmmen ska öka under de kommande åren. Trafikverket ska också arbeta med att stärka punktligheten.