36 verk ska byggas i den första deletappen, döpt till Skogberget, och transporterna kommer att bli gigantiskt många – och tunga. Med anledning av detta hade företagen Enercon och Svevind på onsdagskvällen kallat till ett informationsmöte i byagården i Stockbäcken.
På plats fanns även representanter för Trafikverket, som kanske var de som fick mest frågor och ”skäll”. Byborna är nämligen allt annat än nöjda med vägunderhållet på den hårt trafikerade 373:an och litet oroliga när de många tunga transporterna för vindkraftsbygget nu startar.
Snigelfart
För varje enskilt vindkraftverk krävs 70 tunga transporter den fem mil långa sträckan från Piteå djuphamn till vindkraftsområdena i Markbygden. Stora, tunga och långa fordon som i snigelfart kommer att trafikera vägarna för att transportera delarna till vindkraftverken.
Och Eva Sjögren och Anders Carlsson från Enercon hade fokus just på transporterna under informationsmötet i Stockbäcken.
De berättade bland annat att de längsta transporterna, de med vingarna, är cirka 50 meter långa.
Enercons representanter kunde informera om att bilarna har en maxlängd på 52 meter, en maxhöjd på 4,85 meter, en maxbredd på fem meter och en maxvikt på 100 ton, något som fick åhörarna att fundersamt höja på ögonbryna. En fem meter bred transport på en 6,5 meter bred väg kommer givetvis att påverka trafiken väldigt mycket, konstaterade man.
Egen bergtäkt
Och Enercons representanter sticker heller inte under stol med att det blir stor påverkan längs transportvägen. Dock har man gjort vad som tänkas kan, för att minska transporterna – bland annat genom bygget av betongstationen i Lövberget.
– Bara ett fundament kräver 100 transporter som vi slipper längs allmänna vägar i och med att vi gör dem på plats i Lövberget och bara behöver köra på våra egna vägar, sa Anders Carlsson.
300 000 ton bergkrossmaterial kommer att gå åt innan de 36 vindkraftverken står klara att tas i drift under vintern 2014. Underleverantören BDX har till exempel anlagt 27 kilometer väg och kranplattformar. Totalt kommer närmare 23 mil väg att byggas.
Men trafikverkets representanter var som sagt de som fick mest frågor. När mötesdeltagarna fick klart för sig att det inte skulle bli några vindkraftstransporter under år 2014 var budskapet solklart – ”passa på och renovera vägen då!” Fast några sådana löften utfärdades inte.