Norra Sverige hett hos utländska turister

Kan det verkligen finnas något att se och uppleva för turister i vår region? Ja, svarar Swedish Lapland Tourism med versaler. Men vi kan bli bättre på en hel del när det kommer till att visa upp det vi har.

Spåning pågår. Efter föreläsningarna på konferensen i måndags blev deltagarna indelade i arbetsgrupper för att diskutera hur turismen kan utvecklas i kommunerna.

Spåning pågår. Efter föreläsningarna på konferensen i måndags blev deltagarna indelade i arbetsgrupper för att diskutera hur turismen kan utvecklas i kommunerna.

Foto: Sofie Abrahamsson

SLAGNÄS2014-09-23 23:00

Det finns bara en enda näring som genererar mer pengar än turismen i Sverige. Det är inte gruvindustrin, det är inte jordbruket – det är träindustrin. På andra plats alltså besöksnäringen som beräknas till 106 miljarder kronor i exportvärde.

– Sverige låg på 19:e plats i världen i största turistekonomi år 2011, långt före våra grannländer i norden, berättade Erika Mattsson, strategisk utvecklare på Swedish Lapland Tourism.

Turismkonferensen i Slagnäs i måndags var ett försök till att börja styra upp arbetet med besöksnäringen i vår region. På plats fanns Sorsele, Arvidsjaur och Arjeplogs kommuner med respektive kommunalråd samt även del entreprenörer från respektive kommuner som verkar inom sektorn för turism.

Lite förvånade blev nog en del när Mattsson berättade vad turisterna vill ha:

– Undersökningar som är gjorda visar att man först och främst vill besöka huvudstaden. Det är ju kanske inte så konstigt. Mer intressant är att på andra plats kommer den här regionen. Oavsett om de olika målgrupperna som söker sig hit vill ha lugn och ro och frisk luft, eller bocka av en fjälltopp från deras bucket list, så är det hit de vill komma.

Men det kräver också sin organisation och service.

– Vem styr upp så att det finns kommunikationer mellan flygplatsen och de olika entreprenörerna? Vem ser till att affärer och restauranger faktiskt har öppet när turisterna hittar hit? Distributionskedjan är en av utmaningarna som finns i vår region och något som vi kan jobba massor med. Naturen har vi, och traditionerna. Folk vill uppenbarligen uppleva vår region. Möjligheterna finns, vi måste bara lära oss paketera dem på rätt sätt och hitta kanaler att sälja in oss, sa Erika Mattsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om