Trafikverket har gjort en sådan här utredning förr och då landade de i förslaget om Östra Leden. Nu har utvecklingen i Skellefteå varit så stor att man ville göra ett omtag och kolla upp fler alternativ igen.
I veckan publicerade Trafikverket en karta med de föreslagna korridorerna och i torsdags började samrådet med allmänheten.
Om vi börjar från väster så finns alternativ Östra Leden kvar, precis som tidigare.
Nästa tänkbara stråk är via Tuvan, även det har varit utrett tidigare. En nyhet numera är dock att även Norrbotniabanan går i det stråket och E4 måste i sådana fall gå strax öster om järnvägen. Ännu en nyhet är att Northvolts batterifabrik har byggts och det utpekade stråket går strax väster om deras industriområde.
Det tredje stråket är via Örviken och Sundgrundsbron. Även det har varit diskuterat för länge sedan, men slopades i ett ganska tidigt skede eftersom det ansågs vara för långt från stan.
Ett förslag som fanns med förr i tiden, men inte denna gång, kallades Gunsen. Det gick (i gamla förslagen) rakt upp över den jordbruksmark som finns öster om Nothvolt. Ett problem som finns med den sträckningen är att marken är mjuk och vattensjuk.
När det gäller utfarten norr om stan finns två alternativ: Om E4 ska lå längs Östra Leden skulle vägen ansluta uppe vid nuvarande brandstationen på Solbacken.
De övriga två alternativen innebär en nydragning mycket längre upp i norr. En bred korridor är markerad som berör den nordligaste delen av Morö Backe, Degermyrans avfallcentral samt skogen /naturen som är bakom Degermyran och bort mot Fällbäcken.
Samtliga korridorer ska nu utredas vidare.
Tidigare när Trafikverket har utrett en flytt av E4 har de också haft med det nuvarande läget och funderat om det kunde finnas kvar, fanns kanske med förbättringar. Men nu är det inte ens med som ett alternativ.
Att det blir en flytt står alltså helt klart, nu är frågan vart.