Precision väger tungt för blivande yrkesförare

Transportbranschen skriker efter kvalificerad arbetskraft. Då fyller gymnasieskolornas fordonsprogram en viktig samhällsfunktion. På torsdagen genomfördes den femte och sista deltävlingen inför Yrkes-SM där 14 elever från de tre nordligaste länen fanns på plats.

Truckmomentet upplevdes av många tävlande som svårt. Det handlade om knepiga lyftmoment på en trång yta.

Truckmomentet upplevdes av många tävlande som svårt. Det handlade om knepiga lyftmoment på en trång yta.

Foto: Maria Johansson

SKELLEFTEÅ2014-04-10 16:40

Videon är inte längre tillgänglig

Dom var laddade, dom var tända.

– Men kanske mest nervös, säger Sara Burman från Slagnäs och skrattar.

Sara var en av de 14 som fanns på plats i Skellefteå och tävlade om en plats i den slutliga finalen som avgörs i Umeå om en dryg månad.

Grävmaskin lockar

Hon går sista året vid det fordonstekniska programmet vid Sandbackaskolan i Arvidsjaur.

– Jag trivs jättebra. Det är ett bra program, säger hon.

Trots att hon går sista året, siktar hon på att göra ytterligare ett.

– Jo, jag vill gärna utbilda mig till grävmaskinist, säger Sara.

Just det fordonstekniska programmet lockar många elever. En av anledningarna kan vara att det till övervägande delen leder till fast jobb efter avslutad utbildning.

– Branschen skriker efter kvalificerad arbetskraft, säger Bo Lindman, tävlingsansvarig.

Enligt Bo Lindman rekryterar branschen årlige cirka 7 000 yrkesutbildade.

– Men fler behövs med tanke på de avgångar som också finns, säger han.

Lovordar

Han lovordar också de gymnasiala utbildningar som finns.

– De håller hög klass och det handlar om otroligt motiverade elever, säger Bo Lindman.

På plats i Skellefteå fanns också två deltagare från Strömbackaskolans fordonstekniska program, Mattias Risberg och klasskompisen Simon Lundman.

– Otroligt kul, säger Mattias Risberg som halvvägs in i tävlingen låg väldigt bra till.

– Han var jäkligt duktig på att backa med det långa släpet, berömmer kompisen Simon Lundman.

För Simon, som är uppvuxen i en åkarfamilj, var gymnasievalet enkelt.

– Som sagt var, jag är ju i princip uppvuxen i lastbil. Självklart är jag inne på att skaffa mig den här utbildningen, säger han.

Bästa och svåraste grenen?

– Ja du, truckkörningen var jobbigt. Det var trångt. Sen missade jag en del i att backa lastbilen med släpet. Kom lite snett och krånglade sen till det. Inte alls lika duktig som Mattias. Däremot ser jag fram mot att köra kranmomentet, förklarade han strax innan lunch.

Vardagen

När samtliga sju delmoment var genomförda på eftermiddagen, kunde resultatlistan summeras.

Piteåeleverna Mattias Risberg och Simon Lundman placerade sig på fjärde respektive delad åttonde plats. Mattias knep en grenseger där han var bäst i krankörning.

Sara Burman och Hans Lestander från Sandbackaskolan landade på 14:e respektive 13:e plats.

Tävlingen i Skellefteå var alltså den sista av sammanlagt fem regiontävlingar där vinnaren från varje region går vidare till finalen i Yrkes-SM som i år hålls i Umeå den 14-16 maj.

Enligt Bo Lindman är syftet med tävlingarna att försöka spegla en yrkesförares vardag och rymmer därför både praktiska moment som precisionskörning med lastbil och truck, som teoretiska moment av varierande slag.

Arrangör för deltävlingarna är TYA, Transportfackens Yrkes- och Arbetsmiljönämnd, som är en paraplyorganisation med både arbetsgivare och fackförbund inom transportsektorn som medlemmar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!