Vem har inte kommit ut på morgonen, skrapat bilrutorna och vridit om startnyckeln på bilen för att nästa sekund inse att den vägrar att starta. Joakim berättar att sedan kylan slog till har det varit stor efterfrågan på begagnade bilbatterier, generatorer, startmotorer, värmefläktar och motor- och kupévärmare.
– Vi belastningstestar och ser till att produkterna fungerar. Allt som vi har på lager är testat, förklarar han.
På anläggningen som finns i Innervik finns cirka 35 000 bildelar i lager. Varje år skrotas cirka 3 000 bilar. Isabelle som jobbar med administration och fungerar som transportledare, berättar att allt som går att återbruka testas och lagras.
– Ibland kan det finnas många olika typer av en och samma bildel. Då kan vi genom registreringsnumret ta fram chassinummer och hjälpa till att söka reda på rätt delar, säger Isabelle som även är ansvarig för all miljörapportering, alla hämtningar av bilar och tillsyn.
– Det är en ganska stor karusell och det är hårda miljökrav. Cirka 97 procent ska på något sätt återvinnas. Det som inte kan återbrukas ska återvinnas, säger hon och fortsätter:
– Då bilen har sanerats och pressats skickas den till lokala metallåtervinningsföretag för fragmentering. Tillsammans jobbar vi för miljön.
Företaget har 12 anställda och i verkstaden jobbas det för fullt. Verkstadschefen Magnus Larsson går igenom en av de intagna bilarnas system med en felsökningsdator.
– Vi testar även delar som vi tagit lös och kontrollerar att de är hela och fungerar som de ska, förklarar han.
I en annan del av verkstaden finns Jan-Erik Wikberg och Jörgen Eriksson som sanerar bilarna från farliga material och vätskor.
– Vi tömmer bilarna på bland annat bensin, diesel, oljor och batterier. Vi tar även bort däck och allt annat miljöfarligt som en bil har.
På väg ut i kylan frågar jag Isabelle vad som vara bra att ha med sig i bilen om den skulle stanna.
– Ett fulladdat batteri och en batteriladdare. Startkablar, basverktyg, bogserlina och ögla. Kontrollera att reservdäcket håller luft och att domkraft och fälgkors finns, säger hon och fortsätter:
– Om bilen stannar är det viktigt att synas i trafiken så en reflexväst och varningsljus är bra att ha med sig på färden.