Holländsk charter till Skellefteå

Nästa sommar gör resebolaget Voigt travel en stor satsning på sommarcharter till norra Sverige. Landningsdestinationen för chartersatsningen kommer att bli Skellefteå Airport.

Bo Wikström, Visit Skellefteå, Beatrice Bergqvist, Region Västerbotten Turism, Maria Broman, Visit Skellefteå, Cees van den Bosch, Voigt Travel, Erica Mattsson, Swedish Lapland Visitors Board och Robert Lindberg, Skellefteå Airport.

Bo Wikström, Visit Skellefteå, Beatrice Bergqvist, Region Västerbotten Turism, Maria Broman, Visit Skellefteå, Cees van den Bosch, Voigt Travel, Erica Mattsson, Swedish Lapland Visitors Board och Robert Lindberg, Skellefteå Airport.

Foto: VISIT SKELLEFTEÅ

SKELLEFTEÅ2017-11-03 09:00

Den holländska turoperatören Voigt Travel har valt Skellefteå som landningsdestination för en omfattande sommarcharter till norra Sverige. Med start i juni 2018 kommer de under 15 veckor att trafikera Skellefteå i en triangulering med finska Rovaniemi.

– Voigt Travel har arbetat framgångsrikt med direktflyg till både Norge och Finland under de senaste 15 åren. Deras sätt att arbeta långsiktigt tillsammans med mottagardestinationer innebär ett viktigt steg för besöksnäringen i hela regionen och passar väl in i den utveckling som Skellefteå och norra Sverige upplever nu, säger Bo Wikström, marknadsansvarig på Visit Skellefteå.

Det här blir första gången de jobbar i Sverige, med den arktiska sommaren som reseanledning.

– Våra kunder efterfrågar de äkta natur- och kulturupplevelser som norra Sverige erbjuder. Vi ser Skellefteå som en geografiskt lämplig landningsdestination för inresande till Swedish Lapland och Västerbotten, men också som en viktig partner för hur vi tillsammans kan utveckla affärer för hela regionen under lång tid framöver, säger Cees van den Bosch, vd på Voigt Travel.

Enligt Robert Lindberg, vd för Skellefteå Airport, ligger satsningen i linje med flygplatsens ambition att vara ett nav för in- och utresande i norra Sverige.

Satsningen handlar primärt om inresande till regionen. Vid tidigare direktflygetableringar har fokus främst legat på utresande.

Det gemensamma marknadsarbetet för satsningen hos Swedish Lapland och Region Västerbotten har påbörjats.

– Holland är en av våra mest intressanta marknader. Vi ser också att vår attraktionskraft ökar när vi kan erbjuda upplevelser som sträcker sig över hela norra Skandinavien, säger Beatrice Bergqvist, marknadsstrateg på Region Västerbotten turism.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!