Branschen ropar efter testmöjligheter.
Och i Västerbotten har aktörer jobbat hårt i flera år för att kunna förverkliga det hela.
– Det här är i huvudsak en industriell och marknadsmässig satsning som genererar fler saker. Bland annat forskning, säger Lars-Åke Tjärnström.
Han bekräftar att ungefär halva finansieringskostnaden 1,9 miljarder redan finns.
– Förutsatt att det blir av. Men det här är ju ett statligt intresse också, säger Tjärnström.
Rail test nordic har som sagt var jobbat för projektet ett antal år. Avtal har också skrivits med tunga tågtillverkare.
Inom kort kommer företagets planer även att presenteras mer ingående för regeringsföreträdare.
– I februari ska vi ha en träff i Stockholm med representanter för närings- och industriutskottet samt riksdagsledamöter från Västerbotten och Norrbotten där vi informerar om planerna, säger Lars-Åke Tjärnström.
När kan en tågtestbana bli verklighet tror du?
– I den bästa av världar kan vi starta projektering redan i sommar. Sen rusta och ha den första etappen från Skellefteå till Glommersträsk klar sommaren 2019, säger Lars-Åke Tjärnström.