Biogasen i norr tar viktiga steg framåt

Enligt regeringens planer ska den svenska fordonsflottan vara fossilfri om endast 17 år. I södra landsändan har man kommit långt. I norr är situationen annorlunda. Men tillsammans är Norrbotten och Västerbotten på väg ur startgroparna.Det börjar dra ihop sig till slutredovisning i projektet Färdplan biogas i Norrbotten och Väster-botten. Slutrapporten har varit ute på remiss och den 29 april kommer vi att genomföra ett slutseminarium för projektet på Aurum i Skellefteå.Enligt regeringen ska den svenska fordonsflottan vara fossilfri om endast 17 år. Det är en stor utmaning, inte minst med tanke på de långa avstånd vi har i norra Sverige. Det betyder att vi måste arbeta snabbt och hårt för att hitta alternativ till bensin och diesel.Biogas är ett bra alternativ, men hur ska vi gå tillväga för att öka och effektivisera användandet? Vilka åtgärder kan göras idag och de närmaste åren? Det är frågor vi kommer att ta upp under vårt slutseminarium av projektet. Som underlag används framtagna rapporter inom projekt Färdplan biogas AC/BD som belyser råvarupotential, marknad samt en samhällsekonomisk analys som genomförts i Norr- och Västerbotten.

Bodens kommun har kommit längst bland länets kommuner när det gäller egenproducerad biogas. Detta tack vare de cirka 25 ton matavfall som varje dag landar i biogasanläggningen där det görs om till gödsel och drivmedel. (Arkivbild)

Bodens kommun har kommit längst bland länets kommuner när det gäller egenproducerad biogas. Detta tack vare de cirka 25 ton matavfall som varje dag landar i biogasanläggningen där det görs om till gödsel och drivmedel. (Arkivbild)

Foto: Robert Lundberg

SKELLEFTEÅ2014-04-30 05:05

Det tisdagen hölls slutredovisning i det tvååriga samarbetsprojekt som norrlänen genomfört och som går under benämningen Färdplan biogas i Norrbotten och Västerbotten.

Projektet bottnar i den plan som regeringen slagit fast och som innebär att 2030 ska hela den svenska fordonsflottan vara fossilfri.

I startgroparna

En stor utmaning kan kanske tyckas, men enligt Lars Sandström, projektledare vid Biogas fuel region, ingen utopi.

– Absolut inte. Vi är på god väg, säger han.

Några kommuner har kommit långt, andra kan sägas ligga i startgroparna. Piteå är en av dessa.

– Piteå kommun har redan kikat på alternativa möjligheter att etablera en lokal tankstation. Den har även tittat på möjligheten att ställa om delar av den kommunala fordonsparken och lokaltrafiken att drivas med biogas, säger Lars Sandström.

Han nämner vidare de 17 jordbrukare i Infjärden som lämnat in en ansökan om miljöprövning till länsstyrelsen angående en anläggning där biogas produceras från jordbruket.

– Ett svar kan väntas i höst. Skulle det bli positivt kan biogas kunna börja levereras till den kommunala fordonsparken 2016, säger Sandström.

Kusten

Det i sin tur skulle då innebära att det finns en mängd tankställen för biogas längs hela Norrlandskusten upp till Luleå.

– Så är det. Luleå har satt igång. I höst väntas ett tankställe stå klart som främst kommer att försörja lokaltrafiken och den fordonspark kommunen har på leasingkontrakt.

Annars är det Boden som hunnit längst av Norrbottenskommunerna, trots att kommunen inte ligger vid kusten.

– Tillsammans med Skellefteå i Västerbotten har Boden hunnit längst. Där drivs all lokaltrafik och kommunala fordon med biogas, berättar Lars Sandström.

Att biogas är framtidens miljövänliga bränsle är projektledaren övertygad om. Förutom förbättrad luftmiljö är det även en samhällsekonomisk vinst, enligt honom.

– Om vi tittar till bruttoregionalprodukten, eller BRP, skulle det innebära cirka 300 nya jobb om vi tar hand om alla restprodukter. Vi kan även räkna in drygt 25 miljarder kronor i förbättrad luftmiljö fram till 2030.

Utmaningar

Samtidigt som det finns stora ambitioner finns det även gigantiska utmaningar i form av att hitta nya vägar till produkter som skulle kunna användas för framställning av biogas.

– Ja. Om vi i dag nyttjar allt, det vill säga restprodukter från industrin, hushållsavfall och produkter från jordbruket, så motsvarar det bara tio procent av behovet.

– Ställer du frågan om vi fullt ut kan förse hela sveriges fordonsflotta med biogas är därför svaret nej, förklarar Lars Sandström.

Men trots det kommer miljövinsterna att vara relevanta i sammanhanget.

– Under resans gång kommer fler områden att hittas där restprodukterna kan användas för framställning av biogas, säger projektledaren.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!