Bland de 100-talet gästerna hördes inte en enda röst som var emot projektet. Det blev därmed aldrig någon debatt. Kostnaden nämndes visserligen som en negativ aspekt med projektet av flera talare.
Men även det ansågs vara ett överkomligt problem. Socialdemokraten Peter Roslund, ordförande i Norrbottniabanegruppen, hänvisade till en studie om att varje satsad krona ger upp till 1,45 kronor tillbaka.
Roslund tror på bygge
Det var fördelarna med järnvägsprojektet som fick dominera. Halverad restid mellan kuststäderna och därmed en större arbetsmarknad var en faktor som berördes. Förbättrade möjligheter för industrin att på ett snabbt och bra sätt frakta gods togs upp som en annan stor fördel.
- Ja, självklart kommer den att byggas. Den här frågan har sedan den först togs upp gått från att av många upplevas som något katten har släpat in till att lyftas fram som ett bra projekt.
Det är upp till regeringen att besluta om Norrbottniabanan något som Roslund tryckte på.
- Det saknas bara en förutsättning och det är regeringens beslut, jag hoppas att det kommer i år, sa Roslund som betonade att regeringen borde inspireras av Barack Obama som lovat stora satsningar på infrastruktur.
Viktig för landets välfärd
Den tidigare skolministern Ibrahim Baylan, numera i trafikutskottet, deltog också på mötet. Han var den som mest av alla uppmanade till kamp.
- Vi måste höja våra röster så att vi får en rejäl och saklig debatt, projektet får inte bara läggas ner, sa Baylan, (S).
Han ser Norrbottniabanan som mycket viktig inte bara för Norrlandskusten.
- Den här investeringen är viktig för hela landets framtida välfärd.
Baylan avslutade med att prata om Piteå.
- Jag vill kunna åka tåg till mina svärföräldrar i Piteå - helst medan de lever, sa Ibrahim Baylan.