Aktiva vädjar om skydd efter dödsolycka

Efter den tragiska dödsolyckan på gocartbanan i Skellefteå den 20 maj vädjar nu aktiva i branschen om nya regler där påkörningsskydd blir obligatoriska. Hade dessa regler funnits hade dödsolyckan gått att undvika.

Skellefteå2006-06-17 00:00


Det är Jörgen "Bowe" Bevonius, själv kartingförare, initiativet till ett upprop för att få Bilsportförbundet att införa ett krav om påkörningsskydd för gocartbilar, kartar, i alla klasser.

Bevonius skriver i ett pressmeddelande att vad som drabbade den förolyckade föraren i Skellefteå var att hans framhjul träffade framförvarande karts bakhjul och om påkörningsskydd saknas börjar den påkörande karten att klättra på hjulet och slungas iväg.

Används i EM



Olyckan i Skellefteå inträffade under träning och är enligt uppgift den enda dödsolyckan i sporten i Sverige, men fenomenet med kartar som välter efter att ha träffat framförvarandes bakhjul är inte alls unikt.

- Under den korta tid jag har varit aktiv i karting har jag sett ett flertal liknande incidenter, lyckligtvis utan allvarligare skador, säger Jörgen Bevonis.

Han påpekar också att påkörningsskydd finns och används bland anant redan i EM-serien.

Riskerar andras liv



Efter dödsolyckan i Skellefteå, där en 32-årig man omkom, har inga reaktioner officiellt kommit från Bilsportförbundet, något som Jörgen Bevonius finner en aning märkligt.

- Om 30 förare startar i ett race och en av dem väljer att inte ha hjälm, så riskerar han sitt eget liv, men saknar han påkörningsskydd riskerar han de övriga 29 förarnas liv, påpekar Bevonius.

Ett upprop med krav på nya regler har av aktiva och föräldrar till barn som tävlar i karting nu skickats till Bilsportförbundets Kartingutskott.



Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om