Norrbottniabanan fick godkänt ur miljösynpunkt

Länsstyrelsen i Västerbotten har godkänt miljökonsekvensbeskrivningen för Norrbotniabanans planerade sträckning mellan Ostvik och länsgränsen mot Norrbotten. Sträckan från länsgränsen till Piteå står på tur.

SKELLEFTEÅ (PT)h2008-04-12 00:17
En miljökonsekvensbeskrivning, MKB, beskriver hur järnvägen påverkar miljön, människors hälsa och användandet av naturresurser. Den är ett stöd vid beslut om var och hur järnvägen ska byggas.
I beskrivningen för sträckan Ostvik - länsgrän sen studeras konsekvenser för naturmiljö, kulturmiljö och friluftsliv för bland annat Ostträsket, Byske älv och Åby älv samt påverkan på Byske samhälle.
Den får godkänt av länsstyrelsen i Västerbotten.
- Nu ska vi arbeta vidare med sikte på utställelse av järnvägsutredningen före sommaren, säger utredningsledare Jöran Gärtner, i ett pressmeddelande till Piteå-Tidningen.
Närmast väntar MKB för järnvägsutredningarna Robertsfors-Skellefteå-Ostvik samt länsgränsen Piteå på godkännande. Järnvägsutredningen Södra Gäddvik-Luleå startade ett år efter de övriga och där räknar Banverket med att kunna lämna in MKB i oktober 2008.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om