Regeln om besiktningen träder i kraft 20 maj 2017 men ska tillämpas först på besiktningar som görs från 20 maj 2018. Första kontrollbesiktningen ska ske fyra år efter registreringsbesiktningen. Därefter ska A-traktorn besiktigas vart annat år. I dag anger lagstiftningen att det räcker med registreringsbesiktning när fordonet tas i bruk.
Kevin Larsson, 17 år, i Sjulsmark, äger fyra A-traktorer, två Nissan King Cab, en Mercedes och en Volvo 760.
– Jag började köra direkt när jag var 15 år och tog moppekörkortet, säger han.
Till vardags går han och kompisen Sebastian Selin, 16 år, går första året på fordonslinjen på Strömbackaskolan. Efter utbildningen vill de köra lastbil.
Killarna är riktiga "motorfreaks". Sebastian har tidigare haft flera A-traktorer, numera ägnar han sig mest åt folkrace.
– Jag har nog haft tio-elva A-traktorer. Det är kul att göra i ordning dem och kursa de vidare, säger Kevin Larsson, som uppger att han haft betydligt fler vanliga bilar än A-traktorer.
– Sedan 2012 har jag haft 47 stycken, säger Kevin, som gillar att fixa upp bilarna och sedan fasa ut dem.
Senaste tiden har det dock varit lugnt på bilfronten.
– Man blir ju lite lat när man blir äldre, inflikar Sebastian Selin.
Han och Kevin tycker att det är bra att det kommer en obligatorisk besiktning, men de tycker att hastighetsgränsen på 30 kilometer i timmen kan höjas.
– Vissa epor ser ut som hejsan som att man satt en lada på fyra hjul. Det blir mer trafiksäkert med besiktning, säger Kevin Larsson.
Han och Sebastian tycker också att polisen går för hårt åt de A-traktorburna ungdomarna i Piteå. Något som också anges i en insändare i torsdagens PT som menar att trafikpolisen är för nitisk.
Kevin uppger att han "torskat" flera gånger där han tycker att polisen jagar motorintresserade ungdomar för mycket.
Johan Johansson i Altersbruk har en välbyggd Willys A-traktor. Nu ska den förses med en V8 och registreras om till vanlig bil. Johan har hunnit bli 18, tagit körkort och lämnat A-traktor-eran bakom sig, men han välkomnar besiktningen.
– Det är vettigt. Det är ändå ungdomar som sitter i bilarna. Min Willys har inte varit besiktigad sedan 1976. Tänk hur mycket den hade förfallit under 40 år om vi inte skött om den, säger Johan Johansson, som också vill höja hastigheten till 50 kilometer i timmen.