Lärarna besvikna på utebliven datorsatsning
Vi lever i dataåldern, men i skolans värld är fortfarande datorn som pedagogiskt verktyg i undervisningen ingen självklarhet. Nu ifrågasätter lärarna på Sjulnässkolan Piteå kommuns rumphuggna datorsatsning.
Sjulnässkolan har sammanlagt 22 datorer. Enligt lärarna Susanne Ögren, Irja Wallmark och Tony Lindfors är det på tok för lite.
Foto: Jens Ökvist
Men i det stora hela fick den tänkta satsningen kalla handen. Därmed inga fler datorer i klassrummen och inte heller datorer till lärarna.
- Utbildning är givetvis bra, men ska kunskaperna kunna tillämpas fullt ut så måste ju verktygen finnas. Som det är nu känns det som om mycket faller platt till marken, säger Tony Lindfors, som är dataansvarig lärare på Sjulnässkolan.
Dålig tillgång
Kollegan Irja Wallmark känner sig frustrerad över den uteblivna satsningen och konstaterar att det inte går att möta elevernas behov fullt ut.
- Hade vi alltid tillgång till datorer så kunde vi också planera och tänka på ett annat sätt i undervisningen. Politikerna snackar om ordning och reda och betyg, men att tillskapa resurser är det sällan tal om.
SO-läraren Anders Åström tycker att det många gånger är lika bra att skita i datorn som ett naturligt verktyg i undervisningen.
- Det är ingen idé. Vi vill hänga med och vara spjutspetsar, men när resurserna är så begränsade så går det inte.
Många ska dela
Han får medhåll av Tony Lindfors som anser att det inte går att dra igång ett projektarbete med datorn i fokus. De datorer som finns är jämt bokade, så det blir haltande och rumphugget.
- Vi kan inte möta elevernas behov. Bokar vi upp datorerna för en period så kommer andra i kläm.
På Sjulnässkolan finns en datasal med tolv datorer och en mobil datavagn med tio datorer. Det kan ju låta överkomligt, men det är 172 högstadieelever som ska dela på dem.
Dessutom får även de 72 mellanstadiebarnen låna datasalen ibland.
- Eleverna är uppväxta med datorer och kan mycket, men de behöver utbildning i hur man söker information och fakta, gör powerpointpresentationer, använder excel med mera. De behöver datorn som ett naturligt pedagogiskt verktyg i undervisningen, säger Tony Lindfors.
I satsningen ingår också att utrusta klassrum med modern teknik i form av storbildskanoner och ljudutrustning, men klassrummen kan inte kompletteras med fasta datorer.
- Vi har lagt ut uppåt 70 000 kronor på att utrusta klassrummen, men datorer får vi inte köpa. Det skulle kosta programlicenser och det är brist på tekniker, så då står vi där utan verktygen, säger Lindfors.
Bör alla elever ha varsin dator?
- Ja, absolut. Om skolan ska hänga med, ja, rent av vara bäst och kunna möta elevernas behov, säger Irja Wallmark.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!