Felbyggd kurva blev dödsfälla – rätas ut

Trafikverket tvingas bygga om den nya vägsträckan vid Sikfors – ett år efter att asfalten kallnat. Den skarpa kurvan dimensionerades inte för rätt hastighet och måste rätas.– Det är en dödsfälla idag, säger lastbils­åkaren Kent Lundberg.

När sikten är klar genar bussarna i kurvan för att hålla farten. ”Kurvan har blivit skarp, man får vara beredd att ta ned farten rejält, speciellt på vintern”, säger Niklas Hedkvist vd på Nordbergs buss som kör beställningstrafik på sträckan.

När sikten är klar genar bussarna i kurvan för att hålla farten. ”Kurvan har blivit skarp, man får vara beredd att ta ned farten rejält, speciellt på vintern”, säger Niklas Hedkvist vd på Nordbergs buss som kör beställningstrafik på sträckan.

Foto: Joel Gustafsson

SIKFORS2014-06-26 21:15

Älvsbyvägen riskerade att rasa ned i Piteälven och en 900 meter lång sträcka norr om Sikfors lades om.

Redan när arbetet påbörjades insåg yrkeschaufförer, anläggningsarbetare och närboende att den serpentin­formade kurvan skulle bli alldeles för skarp för hastighetsbegränsningen 80 kilometer i timmen.

Farlig kurva

– Det tyckte alla förutom ingenjören som ritade vägen. Arbetarna förstod inte hur man kunde bygga vägen så kurvig, men de följde bara ritningen som var godkänd av Trafikverket, säger Rune Johansson från Piteå som har stuga alldeles bredvid kurvan.

Lastbilsåkaren Kent Lundberg i Älvsbyn fick en chock när han såg den nya serpentinvägen. Han kör flis till Piteå flera gånger per dag och med ett 60 ton tungt ekipage gäller det att ställa sig på bromsen för att inte köra av vägen.

På vintern vågar han inte köra mer än 50 kilometer i timmen.

– Den blev helidiotisk. Jag kan inte för mitt liv begripa hur man kan bygga en kurva på det sättet när man pratar om trafiksäkerhet. Jag har bara väntat på en katastrofolycka. Alla kör inte där dagligen och vet att man måste bromsa, säger Kent Lundberg.

Felprojekterat

Under sommaren ska Trafikverket räta ut den kritiserade kurvan som byggdes för ett år sedan.

– Kurvan är dimensionerad för att klara 70 kilometer i timmen. Vi har projekterat för fel hastighet skulle jag tro. Men vi har ännu inte kommit fram till om det är vi från Trafikverket som har uppgett fel hastighet till projektören eller om de har projekterat fel, säger Johanna Lundeström, projektledare på Trafikverket.

”Inga jättestora pengar”

Enligt henne är det inte kritik från allmänheten som fått Trafikverket att reagera.

– Jag har inte fått några klagomål, men däremot har vi själva sett efter färdigställandet att vi kommer att vara tvungna att räta kurvan.

Vad kommer det att kosta?

– Det har jag inte tittat på. Men det är inga jättestora pengar med tanke på att vi redan har ett avtal med entreprenören. De ska dit i sommar och åtgärda vägtrummor som inte blev färdiga förra året, säger Johanna Lundeström.

”En skandal”

Kent Lundberg tar emot åtgärderna med blandade känslor.

– Det är bra att de bygger om den, det är en dödsfälla idag. Men jag kan inte begripa hur de kan leka med våra skattepengar på det här sättet. Det är skandal, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om