Det var för att undvika att väg 374 skulle rasa ner i Piteälven som Trafikverket 2013 beslutade ändra på vägsträckningen på det aktuella vägavsnittet.
Många höjde på ögonbrynen över själva projekteringen som skulle innebära en skarp kurva mitt i vägavsnittet.
Inte minst från entreprenörer som uppger att de påtalade kurvproblemet för Trafikverket som emellertid stod på sig.
Dödsfälla
När den nya sträckningen stod klar ökade kritiken ytterligare.
Yrkeschaufförer ansåg att kurvan var en direkt dödsfälla. Det hela slutade med att Trafikverket fick krypa till korset.
Kommunikationsmiss mellan projektör och utförare, uppgavs vara förklaringen till missen.
Nu är kurvan borta, men den merkostnad som felprojekteringen, som det uppenbarligen handlade om, hade skattebetalarna kanske kunnat slippa.
Från Trafikverket är ansvariga förtegna om vad projektet kostat. Det är emellertid ingen vågad gissning att det i slutändan blev dubbelt så dyrt. Sannolikt mer än så, kanske upp emot 4,5 miljoner. I den beräkningen ingår då även återställningsarbetena med kurvmissen.
– Det blir en merkostnad som vi hade velat undvika, sa projektledare Simon Lövgren till PT i en tidigare intervju.
Bonus
I alla händelser är nu den nya vägsträckan klar. Det enda som återstår är att belägga den cirka 900 meter långa sträckan.
– De uppgifter vi fått är att den ska beläggas om två, tre veckor, säger Roger Levander, inhyrd konsult vid Trafikverket.
Med lite tur kan det även komma att ske tidigare än så.
– Ja, vi har fått en hint om att företaget som sköter beläggningen kan klämma in oss tidigare, men det ser vi i så fall som en bonus, säger Levander.