Nya förhandlingar i pilotstrejken

Parterna kallas nu tillbaka till förhandlingsbordet, men ännu finns inga tecken på en lösning i konflikten mellan SAS svenska piloter och arbetsgivaren. När strejken går in på sin tredje dag har totalt 50 000 resenärer drabbats. Under söndagen är 220 flygavgångar inställda.

Luleå airport fortsätter att växa. Under perioden januari-november i år reste 1 008 012 passagerare till och från flygplatsen. (Arkivbild)

Luleå airport fortsätter att växa. Under perioden januari-november i år reste 1 008 012 passagerare till och från flygplatsen. (Arkivbild)

Foto: Gunnar Westergren

SAS-strejken2016-06-12 12:10

– Vi har vårt fulla fokus på att få en lösning på konflikten, säger Rickard Gustafsson, vd och koncernchef på SAS, till TT.

Medlarna har kallat parterna i flygkonflikten till nya överläggningar från klockan nio i dag.

– Jag tycker att det är viktigt att båda parterna nu tar sitt ansvar för att få ett slut på den här situationen. Att vi bara i dag har 26 000 resenärer som inte kommer iväg på sina resor bygger inte förtroende, säger Rickard Gustafsson, vd och koncernchef för SAS.

Kräver högre lön

Han anser att piloternas krav, som enligt honom innebär löneökningar på upp till 10 procent, är för högt ställda.

– Det skulle innebära en kostnadsökning på nästan 100 miljoner kronor årligen för SAS. Det klarar inte vi i den konkurrens som råder, säger Rickard Gustafsson.

Han vill inte kommentera vad strejken har kostat SAS hittills.

Igår kväll tog SAS in oorganiserade piloter på fyra plan som flög ner till Grekland och hämtade upp strandade resenärer.

SAS råder resenärer att kontrollera status för deras flygning innan de tar sig till flygplatsen. Ombokning och avbokning kan ske per telefon. Resenärer kan räkna med köer oavsett om man ringer eller tar sig till flygplatsen.

Timslånga köer

I väntan på en lösning är det fortfarande många resenärer som tar sig till Arlanda i hopp om att kunna boka om på plats.

– Det är köer till SAS biljettluckor. Vi upplever att de som kommer nu har känt till strejken men kommer i förhoppning om att kunna boka om till nytt flyg, säger Ulf Wallin, presschef på flygplatsoperatören Swedavia.

Swedavias hemsida låg nere under natten på grund av ett planerat tekniskt underhåll. Men hemsidan fungerar nu som vanligt.

De charterbolag som använder SAS som flygoperatör fortsätter också frenetiskt att hitta alternativ. Researrangörer med egna flygbolag har kunnat ta hjälp av dem till viss del, men söker lösningar även på andra håll.

Alternativa flyg

Apollo som har 7 000 drabbade resenärer har hittills hittat lösningar för drygt 2 000 av dem.

– Vi har tagit hjälp av vårt eget flygbolag och har varit i kontakt med 38 olika bolag som hyr ut flygplan, säger Ann-Sofie Olsson, pressansvarig hos Apollo.

Pilotstrejken bröt ut i fredags kväll efter att Svensk pilotförening (SPF) löst ut sitt varsel för 400 SAS-piloter med bas på Arlanda.

SAS långdistansflygningar till USA och Asien, samt flygningar som genomförs med inhyrda operatörer, exempelvis vissa inrikesflygningar, berörs inte av strejken. Information om vilka flyg som går och inte finns på flygbolagets hemsida. (TT)

Fakta: Så skyddas resenärer vid strejken

Den som drabbas när flyget ställts in på grund av strejk kan kräva flygbolaget på återbetalning av biljetten eller ersättning för hotellövernattning.

Flygpassagerares rättigheter regleras av en EU-förordning. När strejk är orsaken till att flyget inte går enligt tidtabellen gäller samma regler som för inställda och försenade flyg.

Den drabbade har framför allt rätt till ombokning eller återbetalning av biljetten. Om passageraren inte väljer återbetalning så är flygbolaget skyldigt att ersätta kostnader för mat och hotell. Även andra utlägg kan omfattas av rätt till kompensation.

Vid extraordinära omständigheter kan flygbolaget helt eller delvis befrias från ansvar.

SAS har gått ut med att resenärer i detta fall har rätt till återbetalning, ombokning och ersättning för utlägg för exempelvis hotellövernattning och måltider. Detaljer om reglerna för återbetalning finns på SAS hemsida.

Källa: Konsumentverket, Hallå konsument, SAS

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om