– Det hela gick bra, sade Thomas Wirén vid Marine Group till PT, som uppgav att det var han själv som styrde in bogseraren John Ekman med den 2 000 ton tunga pråmen genom Pitsundet, in i den trånga leden in mot Sandholmen där bogseraren EOL assisterade akterut.
Anlöpet under Pitsundsbron skedde vid tiotiden lördag förmiddag. Då hade Tina Illgen och fotografen Henryk Ditze från Enercon stått på Pitsunds bron sedan halv sex för att filma anlöpet.
De såg frusna ut.
Fören kapades
Vid tolv styrde bogseraren med pråmen in mot Sandholmen.
Sedan tog en hel uppställning med folk från Marine Group hand om lossningen.
Tekniken gick ut på att köra pråmen så nära land som möjligt. Där kapades en del av fören bort, varefter arbetarna lade ut en tolv meter lång ramp mellan land och fören.
Därefter backade ”dagens cowboy”, den finske chauffören från åkeriet Silvasti sitt 40 meter långa fordon på pråmen och under transformatorn som var placerad på ett ramverk uppstöttat av pallbockar.
Precisionsarbete
Det handlade om precisionsarbete. Hans fordon är tre meter brett. Utrymmet han skulle backa in i var 3.10.
En timme senare kunde han under applåder köra av pråmen med sin totalt 400 ton tunga spektakulära last.
– Arbetet har löpt som tänkt, summerade Bert Maathuis vid transportföretaget Wagenborg, som skeppat transformatorn med lastbåt från Holland till Norrköping, och som lagt uppdraget på Marine Group att transportera den vidare till Piteå.
Till Råbäcken
Marine Groups vd Jan Lindbäck var nöjd med hur det hela avlöpte.
– Vi fick en försening där pråmen fick vänta på bättre väder på finska sidan, men sedan har det gått bra, sade Jan Lindbäck om bolagets tunga uppdrag för Wagenborg.
Senare under kvällen rullade transporten till Råbäcken. Transformatorn lastades av under söndagmorgon varefter specialtrailern rullade vidare emot nya uppdrag.