Den södra korsningen vid E4 i Rosvik har varit olycksdrabbad och Trafikverket vill bygga borta de farliga korsningarna. En åtgärd som kan dröja länge i väntan på medel från den nationella planen.
– Tyvärr delas det sällan ut pengar för att bygga planskilda korsningar uppe i norra delarna av landet. Trafikplatser gör man mest på de stora vägarna i södra Sverige. Varför vet jag inte. Är det mycket trafik är det bättre att bygga en trafikplats och E4 är trafikerad, säger Stefan Lindh, projektledare vid Trafikverket.
Hur många är kan det dröja?
– Nu är det nedskärningar överallt, så i närtid är det inga diskussioner om det som jag vet om i alla fall.
Däremot hoppas han att de två fartkameror som kommer upp ska göra korsningen säkrare.
– När kamerorna står där kommer i alla fall majoriteten att hålla 90. På andra ställen där man har satt upp kameror har det blivit en radikal hastighetssänkning.
En bekymrad person ansökte i början av 2019 om att få hastigheten sänkt till 70 kilometer i timmen som det är vid norra infarten till Rosvik. Länsstyrelsen sade nej eftersom Trafikverket ansåg att den korsningen har god sikt samt att mängden trafik som svänger av och på E4 inte bedömdes vara så stor att det motiverade en hastighetssänkning. Stefan Lindh har inte hört något om att hastigheten ska sänkas när fartkamerorna kommer upp. Det är en annan avdelning på Trafikverket som handlägger hastighetsfrågor.
– Varför man inte väljer 70 i båda korsningarna vet jag faktiskt inte.