Taxiförare riskerar avstängning

Förare som sagt upp sig från Luleå taxis dotterbolag PDX riskerar att bli svartlistade. Jenny Johansson i Rosvik vet inte om hon får fortsätta köra åt sin nya arbetsgivare och oron är stor.

Jenny Johansson är orolig för framtiden. Hon sade upp sig från jobbet som taxichaufför åt PDX men får inte börja hos sin nya arbetsgivare.

Jenny Johansson är orolig för framtiden. Hon sade upp sig från jobbet som taxichaufför åt PDX men får inte börja hos sin nya arbetsgivare.

Foto: Joel Gustafsson

ROSVIK2018-02-21 16:15

Flera taxichaufförer har sagt upp sig från PDX i Luleå AB, ett helägt dotterbolag till Luleå taxi, som kör färdtjänst och sjukresor. Orsaken uppges vara försämrade villkor i schemaläggning och arbetsuppgifter.

– Jag sade upp mig för att situationen blivit mycket sämre och för två veckor sedan fick jag höra av min nya arbetsgivare att jag är avstängd. Jag blir arbetslös den 1 mars och eftersom jag sade upp mig själv är det oklart om jag får a-kassa, säger Jenny Johansson som bor i Rosvik.

Hon är en av tre chaufförer på PDX som har erbjudits jobb hos Älvsbyföretaget Niklas Karlsson Taxi AB, en delägare och transportör åt Luleå taxi. Han har fått information om att Luleå Taxis styrelse avser att stänga av förare som går mellan bolagen PDX och Luleå taxi AB.

– Jag tycker det är tråkigt att chaufförerna ska hamna i kläm, säger Niklas Karlsson.

En avstängd förare är svartlistad inom hela Luleå taxis verksamhet och kan inte köra åt någon transportör.

– Jag vet inte vad jag ska göra om jag blir avstängd. Jag har ingen lust att försöka gå tillbaka till PDX med mössan i handen. Jag hoppas jag hittar något annat fort då, typ hemtjänst eller takskottning som behöver folk med en gång, säger Jenny Johansson.

Huvudanledningen till att Jenny Johansson ville byta arbetsgivare är att hon hade svårt att få ihop sin livssituation med PDX nya schema. Hon skulle helt plötsligt bli tvungen att börja tidigare på morgonen, samt jobba varannan helg i stället för var fjärde som det är nu.

– Det är inte hållbart att dra upp mitt barn som går skola i Luleå ytterligare en halvtimme tidigare utan förvarning, säger hon.

Dessutom har Jenny Johansson i allt högre utsträckning fått köra buss med bårtransporter istället för personbil med färdtjänst. Med det provisionsbaserade lönesystemet som förarna har innebär förändringen cirka 10 kronor mindre i timmen eller nästan 2 000 mindre i månaden vid heltid.

– Eftersom vi får provision på antalet kilometer så får jag en lönesänkning varje gång jag kör handikappbuss. Det kan ta tre gånger så lång tid med bårbärning, trappklättring och långa väntetider, säger Jenny Johansson.

Hennes känsla är att Luleå taxi använder svartlistningen som en skrämseltaktik för att hindra fler från att sluta då chaufförsflykten från PDX kan innebära svårigheter att bemanna fordonen.

– Eller så vill de bara hämnas för att vi hoppar av. Jag vet inte, säger hon.

Till saken hör också att Jenny Johansson tagit tjänstledigt för att jobba åt Niklas Karlsson under flera veckor de senaste två åren, med PDX godkännande.

– När jag hörde att Jenny hade svårigheter med schemat efter omorganisationen på PDX så erbjöd jag henne heltid hos mig. Hon har sedan tidigare en behovsanställning hos mig från juli 2016. Det har aldrig varit problem tidigare med övergångar inom Luleå taxi eller dotterbolaget PDX. Det har inte heller varit ett problem om någon vill gå från Sverigetaxi i Luleå till Sverigetaxi i till exempel Piteå, Boden, Kalix eller Älvsbyn, säger Niklas Karlsson.

Luleå taxis styrelseordförande säger att det inte finns något beslut om att stänga av förarna?

– Så har jag och de tre berörda förarna inte tolkat den information som tillställts oss muntligen och skriftligen från styrelsens håll. Men jag välkomnar att styrelsen nu omprövar sitt tidigare beslut.

Styrelsens mail

Den 15 februari skickade styrelsen för Luleå taxi ut det här mailet till delägarna.

”Hej! Tidigare har det inte varit accepterat att förare byter arbetsgivare mellan de gemensamt ägda bolagen, Pdx i Luleå AB och Luleå taxi AB då det finns risk/möjlighet till intern konkurrens. Sådan konkurrens är skadlig för bägge bolagen på flera sätt. Detta är något som även nuvarande styrelse ser som väldigt negativt för respektive bolag. Därför avser styrelsen inte att fortsättningsvis heller bevilja den typen av transaktioner av förare. Tidigare styrelse stängde av förare som ”gick” mellan bolagen och det avser även nuvarande följa.”

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!