Hittills i år har tre personer förolyckats i 25 olika skoterolyckor i landet, som också resulterat i 24 skadade.
- En skrämmande läsning. Det har gjorts mycket för säkerheten senaste åren, men det finns absolut mer att göra.
Detta menar Anders Jonsson som flugit Draken och Viggen vid F 21 under ett helt kvartal, utbildat piloter och varit flygplatschef vid Luleå Airport i nästan ett decennium.
Nu har 58-åringen landat för gott, utverkat ålderspension - och valt att mobilisera fullt fokus på skoterverksamheten.
Ledamot i styrelsen
I januari i år blev Anders Jonsson invald som ordinarie styrelseledamot i Snofed, Sveriges snöskoterägares riksorganisation.
Parallellt uppbär han även mångårigt medlemskap i Rosviks snöskoterklubb.
- Jag har alltid gillat skoteråkning och arbetet runt säkerheten. Och som jag ser det finns det flera pusselbitar i flygutbildningen som borde kunna tas med i den obligatoriska utbildningen av skoterförare, säger Jonsson.
Målstyrning
I höstas tog han själv examen som skoterutbildare i Snofeds regi. Sedan dess har han drillat ett 30-tal elever, fördelat på tre olika grupper.
- Då jag började flyga Draken i mitten på 70-talet inträffade en del incidenter, några riktigt tragiska olyckor. Motvapnet blev att intensifiera utbildningsinsatserna. Så gjordes och det gav resultat.
- Det finns inslag i skoterkörningen som borde utsättas för samma målstyrning, säger Jonsson.
Plantera förståelse
- Det gäller att få alla förare att inte bara kunna regelverket, utan även verkligen förstå riskerna, farorna, inse sina egna begränsningar och förmågor vid tillbud.
- Dagens maskiner är enorma fartpaket, otroligt explosiva och kraftfulla. I fel händer handlar det om rena mordredskapen. Respekten för dessa fartmonster kan aldrig nog understrykas.
- Det finns även mycket att tänka på i utvecklingen av olika ledsystem, med säkerheten som utgångspunkt, menar Jonsson.
Varningssystem
- I teknisk mening är det möjligt utveckla fler och nya varningssystem på skotrarna, för slitna bromsbelägg, ABS-bromsar och liknande.
- Servostyrning introduceras i år och kommer att gagna körningen. Det är precis på samma sätt som i ett flygplan, där en spänd stel arm kostar alltför mycket handkraft och påverkar flygningen negativt. Servo känns bra.
Många onyktra
- Det gäller även att pränta in respekten för att köra skoter nykter, menar Anders Jonsson.
- Statistiken senaste decenniet visar att sju av tio dödsfall bär spår av fylleri. 1,7 promille och 44 år är snittet i den dödliga statistiken.
Hälften av de omkomna har även drunknat under skoterfärden.
- Det finns alltså skäl i ytterligare markera vikten av rätt klädsel och utrustning som till exempel isdubbar.
Nollvision
Utbildning av skoterförare genomförs av Snofed och vid traditionella körskolor.
- För vår del handlar det både om att få säkrare förare, och ekonomi för att kunna utveckla och underhålla skoterlederna.
"Sexton utbildningstimmar ryms i ett utbildningspaket, fördelat på tolv teoritimmar och fyra timmars praktiska körövningar.
- Tidsmässigt känns upplägget helt okej. Däremot finns det, som sagt, pusselbitar som kan tas från flygutbildningen för att uppnå målet om nollvision i skoterspåren, säger den gamle stridspiloten från Rosvik.