Stridspilot lär ut skotersäkerhet

En gammal stridspilot har landat i rollen som skoterutbildare.- Jag vill bidra med mina erfarenheter för att hejda olyckskurvan, säger Anders Jonsson, 58, Rosvik.

"Det går att plocka fragment från pilotutbildningen och överföra det i skolningen av framtida snöskoterförare, anser Anders Jonsson som har 25 års erfarenhet av att flyga Viggen och även Draken vid F 21 i Luleå.

"Det går att plocka fragment från pilotutbildningen och överföra det i skolningen av framtida snöskoterförare, anser Anders Jonsson som har 25 års erfarenhet av att flyga Viggen och även Draken vid F 21 i Luleå.

Foto: Maria Johansson

ROSVIK2012-02-21 06:00

Hittills i år har tre personer förolyckats i 25 olika skoterolyckor i landet, som också resulterat i 24 skadade.

- En skrämmande läsning. Det har gjorts mycket för säkerheten senaste åren, men det finns absolut mer att göra.

Detta menar Anders Jonsson som flugit Draken och Viggen vid F 21 under ett helt kvartal, utbildat piloter och varit flygplatschef vid Luleå Airport i nästan ett decennium.

Nu har 58-åringen landat för gott, utverkat ålderspension - och valt att mobilisera fullt fokus på skoterverksamheten.

Ledamot i styrelsen
I januari i år blev Anders Jonsson invald som ordinarie styrelseledamot i Snofed, Sveriges snöskoterägares riksorganisation.

Parallellt uppbär han även mångårigt medlemskap i Rosviks snöskoterklubb.

- Jag har alltid gillat skoteråkning och arbetet runt säkerheten. Och som jag ser det finns det flera pusselbitar i flygutbildningen som borde kunna tas med i den obligatoriska utbildningen av skoterförare, säger Jonsson.

Målstyrning
I höstas tog han själv examen som skoterutbildare i Snofeds regi. Sedan dess har han drillat ett 30-tal elever, fördelat på tre olika grupper.

- Då jag började flyga Draken i mitten på 70-talet inträffade en del incidenter, några riktigt tragiska olyckor. Motvapnet blev att intensifiera utbildningsinsatserna. Så gjordes och det gav resultat.

- Det finns inslag i skoterkörningen som borde utsättas för samma målstyrning, säger Jonsson.

Plantera förståelse
- Det gäller att få alla förare att inte bara kunna regelverket, utan även verkligen förstå riskerna, farorna, inse sina egna begränsningar och förmågor vid tillbud.

- Dagens maskiner är enorma fartpaket, otroligt explosiva och kraftfulla. I fel händer handlar det om rena mordredskapen. Respekten för dessa fartmonster kan aldrig nog understrykas.

- Det finns även mycket att tänka på i utvecklingen av olika ledsystem, med säkerheten som utgångspunkt, menar Jonsson.

Varningssystem
- I teknisk mening är det möjligt utveckla fler och nya varningssystem på skotrarna, för slitna bromsbelägg, ABS-bromsar och liknande.

- Servostyrning introduceras i år och kommer att gagna körningen. Det är precis på samma sätt som i ett flygplan, där en spänd stel arm kostar alltför mycket handkraft och påverkar flygningen negativt. Servo känns bra.

Många onyktra
- Det gäller även att pränta in respekten för att köra skoter nykter, menar Anders Jonsson.

- Statistiken senaste decenniet visar att sju av tio dödsfall bär spår av fylleri. 1,7 promille och 44 år är snittet i den dödliga statistiken.

Hälften av de omkomna har även drunknat under skoterfärden.

- Det finns alltså skäl i ytterligare markera vikten av rätt klädsel och utrustning som till exempel isdubbar.

Nollvision
Utbildning av skoterförare genomförs av Snofed och vid traditionella körskolor.

- För vår del handlar det både om att få säkrare förare, och ekonomi för att kunna utveckla och underhålla skoterlederna.

"Sexton utbildningstimmar ryms i ett utbildningspaket, fördelat på tolv teoritimmar och fyra timmars praktiska körövningar.

- Tidsmässigt känns upplägget helt okej. Däremot finns det, som sagt, pusselbitar som kan tas från flygutbildningen för att uppnå målet om nollvision i skoterspåren, säger den gamle stridspiloten från Rosvik.

FAKTA Förarbevis för snöskoter

Den första oktober 2009 infördes krav om separata förarbevis för skoterförare.

16 år är åldersgränsen för den som vill genomgå utbildningen och genomföra kunskapsprovet.

Anders Jonsson är en av femton licensierade skoterutbildare i pitebygden. Totalt finns det 350 i landet.

Ett vanligt körkort eller traktorkort, utfärdat före år 2000, gäller också som "skoterkörkort", liksom förarbevis för terrängskoter utfärdat från första januari 2000.

Den som på grund av lagbrott mister sitt förarbevis för snöskoter - förlorar då även med automatik körkortet för bil, lastbil och/eller traktor.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om