Rosvikskorsningen prioriterades bort

Trafikverket har påbörjat en olycksutredning efter veckans trafikolycka vid södra infarten till Rosvik. Den är känd för att vara farlig.

Kritisk. Anders Johansson vill se en planfri korsning. Nuvarande lösning är för farlig tycker han.

Kritisk. Anders Johansson vill se en planfri korsning. Nuvarande lösning är för farlig tycker han.

Foto: Gunnar Westergren

Rosvik2017-03-12 05:00

Anders Johansson var en av de som var på plats vid måndagens olycka som är den senaste av en lång rad olyckor under åren. Han är mycket kritisk till korsningens utformning, och egentligen hela sträckan mellan Piteå och Rosvik.

– Jag skulle vara väldigt orolig om jag hade barn hemma som skulle fara ut på E 4 genom den korsningen varje dag, man kan inte bedöma trafiken ordentligt där, säger Anders Johansson.

Vad tycker du att man borde göra åt saken?

– Ja, jag är ju inte någon expert, det borde trafikverket veta bäst. Men de borde fråga sig om de verkligen gjort rätt. Jag hade velat se en riktig väg, inte en som är så smal att man är rädd för att hjulbultarna skär in i lacken när man kör om. Och så borde man gjort en planfri korsning, säger Anders Johansson.

Faktum är att när man byggde om E 4 till 2-plus-1-väg för ett par år sedan övervägde trafikverket att bygga planfri korsning i Rosvik.

– Men när man mätte trafikflödet förbi Norrfjärden och Bertnäs så var det högre förbi där, då fick de högre prioritet. Därför blev det ingenting, säger Urban Westerberg, åtgärdsplanerare på Trafikverket.

På trafikverket är man väl medveten om att det är en farlig och obehaglig korsning. Under åren har många trafikolyckor skett där, med allt från plåtskador till svåra personskador.

– Det har varit en del incidenter där, framför allt vid södra infarten, säger Urban Westerberg.

Man har tidigare tänkt göra en helt ny in- och utfart till Rosvik mellan norra och södra infarten, men den idén mötte motstånd. Trafikverket ska nu kalla till ett informationsmöte om några veckor för att prata om bland annat en utfart. Men att få till en omedelbar lösning på problemet är inte lätt.

– Att sänka hastigheten är en snabb lösning, om folk efterlever det. Men för att det ska hända så måste man upp med en fartkamera också. Ska vi bygga om och ta mark och sånt är det en lång process för att ta fram plan och finansiera det. Just nu har vi inga pengar i den nationella planen för någonting sånt, säger Urban Westerberg.

Anders Johansson vill i alla fall se en förändring på sträckan.

– Trafikverket borde se till att de får tillräckligt med pengar för att bygga säkra vägar. Mellan Rosvik och Piteå händer fortfarande många olyckor, särskilt just i den här korsningen. Alldeles för många, säger Anders Johansson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!