Planerna klara för olyckskorsningen

Nu är det bestämt vad som ska hända i olyckskorsningen vid Rosviks södra infart. Men än så länge fattas pengar och det lär dröja många år innan satsningen blir verklighet.

"Det kommer att bil en trafikplats", lovar Urban Vesterberg, åtgärdsplanerare Trafikverket.

"Det kommer att bil en trafikplats", lovar Urban Vesterberg, åtgärdsplanerare Trafikverket.

Foto: Ylva Forslund

ROSVIK2018-09-28 19:00

PT har flera gånger skrivit om korsningen vid den södra infarten till Rosvik. En korsning som oroar främst Rosviksborna som kämpat i flera år för att något ska göras.

På tal har en avkörningsfil in till Rosvik varit och filen är också ett önskemål från byborna. Ett första bud var att den skulle ha byggts i sommar. Så blev det inte. Vid närmare undersökningar ansåg Trafikverket att problemet inte låg där och skrinlade det arbetet.

Nu är åtgärdsvalsstudien klar och den visar på var de största problemen ligger och vilka möjligheter som ger mest för pengarna.

– Första åtgärden blir att sätta upp trafikkameror vid korsningen så att bilisterna sänker farten. Men vi får inte fram en kamera förrän år 2020, säger Urban Vesterberg, åtgärdsplanerare vid Trafikverket.

Norra infarten till Rosvik är inte lika olycksdrabbad. En anledning är att vänstersvängar inte är lika vanliga här men också tack vare fartkamerorna, enligt Vesterberg.

Den stora förändringen för att säkra korsningen dröjer.

– Vi vill göra en trafikplats så att bilarna kör under E4 när de kör ut från Rosvik och svänger vänster, säger Vesterberg.

I samma veva ska avkörningsfilen in till Rosvik breddas.

– Byborna känner en otrygghetskänsla när de blinkar höger och ska svänga in i Rosvik, de är rädda för att bli påkörda bakifrån. Men en sådan avkörningsfil är inte möjlig innan plankorsningen byggs eftersom sikten blir sämre för andra bilar i korsningen.

När trafikplatsen kan göras är ytterst oklart.

– Men den kommer att bli, lovar Vesterberg.

Det handlar om pengar och det är en av anledningarna till att åtgärdsvalsstudien gjorts.

– En sådan krävs för att kunna söka nationella pengar. Den nationella planen ska ju finansiera bygget.

Hur många år det kan ta kan Vesterberg bara gissa.

– Mitt tips är mellan fem och tio år. Det beror helt på hur regeringen tilldelar oss pengar.

Piteå kommun har fått information av Trafikverket om planerna i fredags och ett samråd ska hållas.

– Kommunen ska få säga vad det tycker innan vi informerar Rosviksborna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!