I en rad dokument slår Piteå fast sitt mål att år 2020 vara 43 000 kommuninnevånare.
– Men då måste vi bli bättre på att marknadsföra förutsättningarna för de som funderar på att flytta till vår kommun, säger Johnny Åström (NS). I nuläget anser han att situationen är under all kritik. I alla fall när det gäller att marknadsföra lediga tomter.
Åström bor själv i Rosvik och reagerar på hur dålig han anser kommunen är på att marknadsföra de 20-talet lediga tomter som finns i byn.
Luleåbor
– Det var en bybo som uppmärksammade mig på det här häromdagen och jag håller med. Det går ju knappt hitta information kring tomterna på kommunens hemsida, säger han.
Med bättre marknadsföring är han övertygad om att de skulle kunna säljas.
– Tämligen snabbt dessutom, tillägger Åström.
Han riktar blicken i första hand mot Luleå. Kommungränsen går bara ett längre stenkast bort.
– Jag kan inte tomtpriserna exakt i Luleå kommun, men du får räkna med ett par hundra tusen i alla fall för de billigaste. Här i Rosvik har vi 20-talet där ingen av tomterna ligger över 50 000 kronor.
Samtliga dessa tomter är på cirka 1 500 kvadratmeter.
– Vi talar dessutom om tomter där många har direkt utsikt mot havet. 49 500 kronor för en sån tomt ger en ganska unik prisbild, anser sjukvårdspartisten.
All service
Han berättar vidare att tre av de 22 tomterna faktiskt är sålda och i full färd att bebyggas.
– I något fall handlar det om Luleåbor, konstaterar han.
Och det skulle, i hans ögon, kunna bli fler.
– Absolut. Rosvik ligger på ett bra pendlingsavstånd från både Luleå och Piteå, ja till och med Älvsbyn. Vi har all nödvändig service här i byn. Allt från affär, bensinstation, skola. Till och med en pub, skrattar Johnny Åström.
Han har nyligen vid två tillfällfällen lyft fram kritiken beträffande den dåliga marknadsföringen av de lediga tomterna i byn.
– Kommunens likviditet sjunker. Vi har ett mål att bli fler innevånare. Tänk vilken god affär det skulle vara att kunna sälja dessa till nya kommuninnevånare. Varje person bidrar ju med minst 50 000 kronor i skatteintäkter. Flera nya familjer ger dessutom högre statsbidrag. Det här skulle vara en vinn-vinn-situation för alla, anser Johnny Åström.
Luleåmarknaden
Han har också fått kommunstyrelsen ordförande, Peter Roslund (S), med på tåget.
– Jag håller med Johnny Åström att marknadsföringen av de här tomterna inte varit bra, sa han exempelvis vid senaste kommunfullmäktige.
Han lovade samtidigt att uppdra åt ansvarig avdelning att åtgärda problemet.
I dag säger han:
– Jag håller med om att marknadsföringen inte varit den allra bästa. Vi hade en del riktade insatser i samband med att vi sänkte priset på tomterna och gjorde en del lite större. Då engagerande vi bland annat en lokal mäklare, säger Roslund.
Något större tryck blev det inte då, men nu kan situationen vara en annan.
– Vi vet ju att tomtpriset tidigare var för högt i jämförelse med att köpa ett färdigt, men begagnat hus. I dag är gapet större. Jag kommer att uppdra åt vår markavdelning och samhällsbyggnadsnämnden att se över marknadsföringen.
– Vi ska kanske rent av aktivt rikta oss till intressenter i Luleå, säger Peter Roslund.