Nya arbetsuppgifter stjäl tid från vården av gamla

Undersköterskorna vid Rosågränd äldreboende är frustrerade. Helst av allt vill de ägna sig åt sin huvuduppgift, vårda de gamla. Allt fler arbetsuppgifter innebär att detta blir eftersatt. Senaste förändringen, att sköta boendets alla matbeställningar tar flera timmar i veckan i anspråk.

Mat för hundratusentals kronor kastas. Birgitta Viklund (till vänster) och Monica Holmström förklarar att ingen överbliven mat får sparas för att sedan värmas upp. Varje vecka fylls två kompostkärl med överbliven mat.

Mat för hundratusentals kronor kastas. Birgitta Viklund (till vänster) och Monica Holmström förklarar att ingen överbliven mat får sparas för att sedan värmas upp. Varje vecka fylls två kompostkärl med överbliven mat.

Foto: Jens Ökvist

ROSVIK2014-05-14 21:57

Undersköterskor i allmänhet tillhör den yrkeskategori som normalt sett inte har några problem att fylla sin arbetsdag.

Men det finns tillfällen när de reagerar.

Vid Rosågränd i Rosvik ställer sig de tolv undersköterskorna frågande till att de numer har ansvaret att sköta den administrationen när det gäller mathållningen för de 16 och ibland 18 brukare vid äldreboendet.

Tar tid

– För det första har vi aldrig blivit upplysta om att det ingår i våra arbetsuppgifter, säger Monica Holmström.

– För det andra upplever vi att det tar en stor tid av vår primära arbetsuppgift, att ta hand om de äldre, fyller kollegan Solveig Derby i.

Sedan Piteå kommun gjorde om mathållningen där fyra centrala kök lagar och distribuerar till skola och omsorg, ligger beställningsansvaret hos de små omsorgsenheterna.

För undersköterskorna vid Rosågränd innebär det att de i god tid ska beställa mat för sina vårdtagare.

– Vi ska göra beställningen en vecka i förväg. Men att sitta vid dator och beställa för 18 personer lunch och middag tar en enorm tid, säger Solveig Derby.

Särskilt mot bakgrund av att det i många fall handlar om specialkost.

– Många äldre är gluten- eller laktosintoleranta. Ibland både och, säger undersköterskan Birgitta Viklund.

Matsvinn

Saken blir inte lättare om det råkar bli fel i någon beställning.

– Vi är ju bara människor, ibland händer det och då ska det ju skrivas en avvikelserapport. Ännu mer administrativt arbete som tar tid från vår huvudsakliga uppgift, säger Birgitta Viklund.

Utöver det att personalen känner fler och fler arbetsuppgifter, reagerar de även över matsvinnet som de upplever har ökat markant sedan modellen med centrala kök infördes.

– Vi kastar oerhört mycket mer mat i dag än tidigare, säger Monica Holmström.

Det finns flera anledningar.

– Dels äter våra äldre inte särskilt stora portioner, dels hänger det ju ihop med de beställningar vi måste göra en vecka innan den ska levereras, säger hon.

I många fall handlar det om två extra lunch- och middagsbeställningar.

– Även om vi bara har 16 äldre som bor här, så finns 18 platser. Vi måste beställa för 18 personer. Vi kan inte riskera att två personer står utan mat, säger Birgitta Viklund.

Inte kasta

Det finns även en ekonomisk aspekt.

Inte mist mot bakgrund av att den brukare som bor på boendet betalar drygt 3 600 kronor i månaden för två mål om dagen. De flesta av dessa är dessutom uppvuxna med att inget ska kastas.

– Så är det. Det känns inte heller roligt att kasta mat, men såna är reglerna. Vi får absolut inte spara och värma upp i mikrougn, exempelvis, säger Birgitta Viklund.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!