Inga farthinder men hastigheten kan komma att sänkas

Trafikverket har inga pengar till hastighetsdämpande åtgärder i Rosvik. Men från kommunen, som bestämmer över hastighetsbegränsning, signalerar man att den tillåtna hastigheten kan komma att sänkas nästa höst.

"Hastigheten inne i byn beslutar kommunen om. Det är någonting vi planerar att kika på under vintern och våren", berättar Kjell Norberg, trafikingenjör, Piteå kommun. (Arkivbild)

"Hastigheten inne i byn beslutar kommunen om. Det är någonting vi planerar att kika på under vintern och våren", berättar Kjell Norberg, trafikingenjör, Piteå kommun. (Arkivbild)

Foto: Joel Gustafsson

Rosvik2021-09-19 15:00
undefined
Krister Palo, åtgärdsplanerare vid Trafikverket. (Arkivbild)

Krister Palo, åtgärdsplanerare på Trafikverket konstaterar att det finns många behov i länet, kopplat till problematik som den i Rosvik. 

– Det går inte alltid att bygga bort, men ibland kan man förstärka med chikaner, hastighetsdämpande åtgärder och annat, men vi har inte pengar till allt.

Trafikverket samlar på sig bristerna allt eftersom de kommer till kännedom, men Palo säger att allt inte kan åtgärdas och att det är trafikantens skyldighet att hålla hastigheterna.

Det blir inga åtgärder i dagsläget?

– Inga hastighetsdämpande åtgärder. Nu kommer en ny länstransportplan nästa år. Vi får se vad som ligger i den. 

undefined
"Hastigheten inne i byn beslutar kommunen om. Det är någonting vi planerar att kika på under vintern och våren", berättar Kjell Norberg, trafikingenjör, Piteå kommun. (Arkivbild)

Kjell Norberg, trafikingenjör på Piteå kommun, känner inte till problemen i Rosvik specifikt, men känner spontant att respekten för hastigheter försvunnit.

– Det är på gång en hastighetsöversyn av Rosvik. Hastigheten inne i byn beslutar kommunen om. Det är någonting vi planerar att kika på under vintern och våren. Om vi får pengar till en hastighetsförändring skulle den kunna ske under hösten nästa år. Kommunens plan är att inom tätbebyggt område och med många oskyddade trafikanter så är hastigheten 40.

”Politiken” har enligt Norberg bestämt att 30-begränsning bara ska finnas i direkt närhet till skolor samt vid särskilda skäl, som på Norrmalm med bebyggelse nära gatan.

undefined
Rebecka Granström, enhetschef, trafik och bygg, Piteå kommun (Arkivbild).

Rebecka Granström, enhetschef, trafik och bygg, på Piteå kommun gjorde för ett par veckor sedan en tillgänglighets- och trygghetsvandring tillsammans med bybor, trygghetsrådet och föreningar.

Det aktuella övergångsstället besöktes inte. Däremot fördes platsen, som hon själv är bekant med, på tal.

– Man tyckte från invånarnas håll att den upplevdes som mörk, knölig och med höga farter.

Hon är själv väl bekant med Lulevägen, Pettersvägen och den nämnda passagen.

– Jag kan bekräfta att det går fort här, tyvärr.

Kan den här frågan lyftas i kommande dialog med Trafikverket?

– Jag kan inte svara på vad som står på vår kommunikationslista med Trafikverket, men vi har ett möte inbokat för halvårsdialog i oktober. Övervägande fokus brukar ligga på stora projekt, men vi fyller på listan med så mycket relevanta uppgifter som möjligt. Det är inte alls omöjligt att det här kommer med på den dialogdagen. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!