Det tog 15 år innan kommunen uppfyllde sitt löfte och muddrade inloppet till hamnen som det stod i avtalet med den då nybildade föreningen. Hösten 2017 genomfördes sugmuddringen som skulle ge ett minimidjup vid normalvattenstånd på 1,5 meter. Ett resultat som nu ifrågasätts av hamnföreningens ordförande.
– Kommunen har förvisso muddrat en ränna till oss från hamnen och ut mot Lavholmen som är x antal hundra meter. Men vi är ändå lite besvikna på att man inte har gjort en efterbesiktning på det här. Man har inte kontrollerat vilket djup det blev, säger Göran Modig.
Vattenverksamheten avser en muddring av en 205 meter lång och 10 meter bred inseglingsränna till ett djup av cirka 1,7 meter in till småbåtshamnen. Kultur, park och fritid skriver att den totala mängden avvattnade muddermassor för deponering blev 900 kubikmeter och att djupet i inloppet blev minst 1,5 meter.
– Om man skriver att det är så mycket som är muddrat så gissar man bara. För det är inte kontrollerat, säger Göran Modig.
Enligt avtalet skulle Piteå kommun dessutom avlägsna ett antal stenar i Hamnholmsundet. Enligt utvärderingen av avdelningschefen Jenny Axelsson vid kultur, park och fritid har 20 till 30 större stenar tagits bort.
”Det går nu att hitta en farled genom sundet. Det är dock ett sund fyllt av stenar och att få en helt fri passage bedöms som väldigt kostsamt”, konstaterar avdelningschefen.
– Kommunen hade dit en entreprenör som stod där en dag och plockade lite sten med en grävmaskin. Sedan tyckte man att det var bra med det. Vi skulle vilja att han stod där i ett par dagar till och plockade sten, säger Göran Modig.
Stenarna i Hamnholmssundet har varit ett problem och hamnföreningen har vid två tillfällen tagit dit dykare för att kontrollera hur det ser ut nu.
– Vi har konstaterat att det finns en ränna genom Hamnholmsundet som är fyra meter bred där man kan färdas med båt. Det är en jättesmal ränna och det gäller ha tungan rätt i mun när man åker där. Stenarna ligger precis bredvid. Hade den här entreprenören fått stå kvar ett par dagar till hade det blivit mycket bättre.
Kommunen skriver att det skulle vara väldigt kostsamt att få en fri passage?
– Att det skulle kosta mycket pengar är helt fel. Det är taget ur luften, säger Göran Modig.
Muddringen som kostnadsberäknades till 1,5 miljon kronor skulle först ske vintern 2017. På grund av det dåliga isläget flyttades projektet fram till hösten/vintern.