Mannen hade tankathusbilen vid en OKQ8-mack i Sundsvall i juli 2018. Av 72 liter diesel hävdar han i sin anmälan att 60 liter var vatten. Följden blev att husbilen började hacka i motorn efter tre mil och motorlampan började lysa. Bilen bärgades till en verkstad i Sundsvall där den fick lämnas. Verkstaden tömde tanken och konstaterade att det var 60 liter vatten i bränslet och bränslefiltret byttes. Vattnet i bränslet har orsakat skador på bland annat spridare och spridarrör.
Mannen ville att Allmänna reklamationsnämnden skulle besluta att OKQ8 bör betala för bränslet samt de merkostnader han haft i form av besvär, hämtning från Sundsvall, avbruten semester och stillestånd. Detta utöver det som försäkringsbolaget inte står för.
Bensinjätten bestred anmälan och anser att detta inte kan hända hos dem. Den aktuella stationen säljer cirka 5 000 liter diesel per dag.
OKQ8 har gjort en omfattande utredning av bränslet innebärande kontroll av leveranskedjan (depå, tankbil, cistern) samt kontroll av drivmedelsanläggningen samt det drivmedel som fanns däri. Kontakt har även tagits med andra kunder som tankat på samma station strax innan och efter Rosviksbon.
Företagets uppfattning är att det är mer troligt att vatten har kommit in i tanken på bilen på annat sätt.
ARN har nu prövat konsumenttvisten och avslår mannens krav. Detta med motiveringen att mannen inte kunnat bevisa att det finns ett samband mellan den diesel han tankat och det motorhaveri som inträffade.