Byn förlorar macken

Bränslekostnaderna har tagit knäcken på Andreas Bärling, ägare till OK-stationen i Rosvik. Så till den grad att han nu begärt sig i konkurs.
Han lägger skulden på bränsledepåerna som han anser medvetet levererar till ett pris som dagen efter sänks med upp till 15 öre litern.

”Jag har ökat omsättningen med cirka en miljon. Trots det bär det sig inte ekonomiskt”, säger Andreas Bjärling som valt att begära sig i konkurs.

”Jag har ökat omsättningen med cirka en miljon. Trots det bär det sig inte ekonomiskt”, säger Andreas Bjärling som valt att begära sig i konkurs.

Foto: Gunnar Westergren

ROSVIK2015-12-17 21:55

Bensinstationer i byar och i glesbygden kopplade till större bensin- och oljebolag för en tuff och ojämn kamp för sin överlevnad.

Till skillnad från stationer i tätorter och större städer, är marginalerna på landsbygden mindre och en direkt avgörande faktor för att leva kvar eller lägga ner.

Tidiga indikationer

Andreas Bärling som nu begärt sig i konkurs går så långt att han mer eller mindre anklagar bränsledepåerna för att ha satt i system att leverera dyrt, medvetna om att bränslepriset dagen efter leverans kommer att sänkas.

– Jag skulle nog säga att så är fallet nio gånger av tio. Du skulle kunna fråga vilken OK-föreståndare som helst och få samma bild, säger Andreas Bärling.

Det var i september förra året som Andreas Bärling köpte OK-stationen i Rosvik.

– Vi hade det ganska tufft redan från början. Det var inte mycket kvar på hyllorna när vi tog över, berättar han.

Förhoppningen var förstås att det skulle kunna gå bra, men ganska tidigt fick han indikationer att det skulle krävas en hel del för att få ordentlig snurr.

– Då vi startade upp låg bränslepriset på 14,50 kronor litern, sen har det stadigt sjunkit. Marginalerna på drivmedel är inte stora, någonstans mellan 20 och 24 öre litern beroende på vilken kvalitet det handlar om, säger Andreas Bärling.

Ingen tillfällighet

Han drar ett exempel för att förklara hur tufft det kan vara.

– Lek med tanken att literpriset är 13 kronor när tankbilen kommer. Dagen därpå kommer sänkningen som ett brev på posten, låt säga med 40 öre. Det innebär att jag förlorar i runda slängar 20 öre på varje liter jag säljer. Den ekvationen förstår ju alla går inte ihop.

Han menar alltså att det här scenariot inte är någon tillfällighet.

– Inte som jag och många kollegor upplever det. När leveranserna kommer vet man att dagen efter kommer en prissänkning, säger Bärling som trots allt ser en logik i det.

– Ja, från bränsledepåernas sida. De vill ju inte ligga med stora lager när de vet att en sänkning är på gång.

Staffan Magnusson, vd för OK Norrbotten, beklagar att Andreas Bärlings tvingas ge upp.

– Jag har talat en hel del med Andreas och tycker det är jättetråkigt. Han har gjort ett bra jobb, men har hamnat i likviditetsproblem, konstaterar han.

Macken kvar?

Magnusson bor själv i Trundön och tankar regelbundet på Rosviksmacken.

– Jodå och det känns uppriktigt trist att den inte bär sig.

Andreas Bärling har gjort tappra försök att komma tillrätta med situationen. Inte minst när det gäller tillgängligheten i form av öppettider.

– Det första vi gjorde när vi startade upp var att öppna klockan sex på morgonen. Det var uppskattat bland många kunder, säger han.

Detta skedde i någon mån för att möta öppethållandet för byns livsmedelsbutik.

Men nu är det alltså slut . Frågan är om OK i Rosvik kan förbli bemannad.

– För tidigt att säga. Sannolikt blir det en obemannad station, men det är något som OK Norrbottens styrelse måste ta ställning till, säger Staffan Magnusson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om