Listan över trafikåtgärder som föreningen vill se i Rosvik är lång, men det är framför allt en punkt som lyfts fram som akut. Längs Kajvägen finns en raksträcka där bilister – trots att hastighetsgränsen är 50 kilometer i timmen – ofta kör alldeles för fort.
– Det är många som kör förbi i mellan 60 och 90 kilometer i timmen, hävdar Ingemar Johansson.
I närheten finns Skaraborgsvägen samt ett nytt bostadsområde på Karbinstigen. Där bor många småbarn som snart når skolålder och därmed måste korsa den riskutpekade sträckan som saknar övergångsställen och belysning.
– Det är säkert ett 20-tal barn som ska över Kajvägen på väg till skolan, säger Inga-Maj Larsson och fortsätter:
– Några gång- och cykelvägar finns inte heller längs vägen. Det är inte trafiksäkert överhuvudtaget.
Byautvecklingsföreningen har lämnat in ett medborgarförslag till Piteå kommun. I det ingår önskemål om att upprätta en cykelväg, ett farthinder och ett övergångsställe.
– Det handlar inte om några astronomiska summor, anser Ingemar Johansson.
Fast det kan dröja innan Rosviksborna får sin vilja igenom.
– De (kommunen) tycker att förslaget verkar bra, men skriver att det inte ens finns med på budgeten fram till 2026.
Ingemar Johansson upplever att trafiksäkerheten på landsbygden inte prioriteras.
– Om den här sträckan hade funnits i centrala Piteå hade man säkert fixat den direkt, tror han.
Inga-Maj Larsson vill se en snabb lösning.
– Till 2026 kan vi inte vänta. Det här måste åtgärdas innan en olycka inträffar, inte efter, menar hon.
Förutom diskussioner med kommunen pågår även en strid med länsstyrelsen. I det fallet handlar det om södra infarten till Rosvik från E4.
I dagsläget är det tillåtet att köra 90 kilometer i timmen förbi den olycksdrabbade korsningen. Rosviks byautvecklingsförening vill sänka gränsen till 70, men har fått avslag.
"Vi bedömer att hastigheten i dagsläget får fortsätta vara 90 kilometer i timmen längs sträckan för att utvärdera effekten av ATK-kameran", skriver länsstyrelsen i beslutet.
Någon kamera finns dock fortfarande inte på plats och föreningen har lämnat in en protest.
– Vi motsätter oss det här, men i beslutet stod att frågan (om hastighetsbegränsningen på E4) eventuellt kan tas upp igen. Därmed kommer vi att fortsätta bearbeta ärendet, säger Inga-Maj Larsson.