Bybor tar strid för säkrare vägar

En allvarlig olycka kan inträffa i Rosvik om inte kommunen agerar snart. Det befarar Rosviks byautvecklingsförening. "Vi är livrädda för att någon ska bli ihjälkörd", säger Ingemar Johansson.

Längs Kajvägen, på sträckan mellan korsningarna från Skaraborgsvägen och Relingsvägen, kör bilarna ofta för fort. Några farthinder eller övergångsställen finns inte på platsen. Nästan ingen belysning heller.

Längs Kajvägen, på sträckan mellan korsningarna från Skaraborgsvägen och Relingsvägen, kör bilarna ofta för fort. Några farthinder eller övergångsställen finns inte på platsen. Nästan ingen belysning heller.

Foto: Andreas Elvstrand

Rosvik2021-08-11 20:00

Listan över trafikåtgärder som föreningen vill se i Rosvik är lång, men det är framför allt en punkt som lyfts fram som akut. Längs Kajvägen finns en raksträcka där bilister – trots att hastighetsgränsen är 50 kilometer i timmen – ofta kör alldeles för fort.

– Det är många som kör förbi i mellan 60 och 90 kilometer i timmen, hävdar Ingemar Johansson.

I närheten finns Skaraborgsvägen samt ett nytt bostadsområde på Karbinstigen. Där bor många småbarn som snart når skolålder och därmed måste korsa den riskutpekade sträckan som saknar övergångsställen och belysning.

– Det är säkert ett 20-tal barn som ska över Kajvägen på väg till skolan, säger Inga-Maj Larsson och fortsätter: 

– Några gång- och cykelvägar finns inte heller längs vägen. Det är inte trafiksäkert överhuvudtaget. 

undefined
Rosviksbor tycker att Kajvägen akut behöver åtgärdas. Till vänster står Ingemar Johansson, Inga-Maj Larsson och Lena Mikaelsson Aasa från Rosviks byautvecklingsförening. Till höger står Fredrik Bergström som bor i närheten av vägen.

Byautvecklingsföreningen har lämnat in ett medborgarförslag till Piteå kommun. I det ingår önskemål om att upprätta en cykelväg, ett farthinder och ett övergångsställe.

– Det handlar inte om några astronomiska summor, anser Ingemar Johansson. 

Fast det kan dröja innan Rosviksborna får sin vilja igenom.

– De (kommunen) tycker att förslaget verkar bra, men skriver att det inte ens finns med på budgeten fram till 2026.

Ingemar Johansson upplever att trafiksäkerheten på landsbygden inte prioriteras.

– Om den här sträckan hade funnits i centrala Piteå hade man säkert fixat den direkt, tror han.

Inga-Maj Larsson vill se en snabb lösning. 

– Till 2026 kan vi inte vänta. Det här måste åtgärdas innan en olycka inträffar, inte efter, menar hon.

Förutom diskussioner med kommunen pågår även en strid med länsstyrelsen. I det fallet handlar det om södra infarten till Rosvik från E4. 

undefined
Hastighetsbegränsningen på E4 vid södra infarten till Rosvik kommer att fortsätta vara 90 kilometer i timmen, men Rosviks utvecklingsförening har lämnat in en protest mot länstyrelsens beslut.

I dagsläget är det tillåtet att köra 90 kilometer i timmen förbi den olycksdrabbade korsningen. Rosviks byautvecklingsförening vill sänka gränsen till 70, men har fått avslag.

"Vi bedömer att hastigheten i dagsläget får fortsätta vara 90 kilometer i timmen längs sträckan för att utvärdera effekten av ATK-kameran", skriver länsstyrelsen i beslutet.

Någon kamera finns dock fortfarande inte på plats och föreningen har lämnat in en protest. 

– Vi motsätter oss det här, men i beslutet stod att frågan (om hastighetsbegränsningen på E4) eventuellt kan tas upp igen. Därmed kommer vi att fortsätta bearbeta ärendet, säger Inga-Maj Larsson.

Karta: Kajvägen
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!