Ännu en båtsommar på grunt vatten

Förra året lovade Piteå kommun att muddra inseglingsrännan till Rosviks småbåtshamn, men pappersarbetet drar ut på tiden. En ny muddringsstrategi fördröjer nu processen lite, men ska samtidigt spara mycket arbete.

Det är svårt att bygga ut hamnen så länge inte muddringen är gjord.

Det är svårt att bygga ut hamnen så länge inte muddringen är gjord.

Foto: Maria Johansson

ROSVIK2015-07-18 05:00

I mars förra året fick hamnföreningen i Rosvik det glada beskedet att Piteå kommun skulle förbättra inseglingsrännan till hamnen. Därmed skulle de uppfylla det löfte som skrevs in i avtalet redan när de sålde båthamnen till Rosvik 2003. Vid normalvattenstånd är djupet i inseglingsrännan inte mer än en meter på många ställen. Vid lågt vattenstånd händer det att båtar kört fast i dyn.

– Och flera har kört sönder propellrarna i sundet där det finns stora stenar, säger Anders Lindfors, kassör i Rosviks hamnförening.

Större båtar

Trenden i båtvärlden går mot lite större båtar, men det är svårt med nuvarande djupet. Trycket på hamnen blir större eftersom båtintresset ökar och man har utökat med 15 platser de senaste åren. Men hamnen kan inte byggas ut så mycket mer förrän muddringen är gjord.

– Vi hoppas verkligen att muddringen blir av i vinter, säger Anders Lindfors.

Och efter påtryckningar från hamnföreningen tog kommunen alltså tag i saken i februari förra året. Seglingsdjupet ska muddras till 1,7 meter och kommunen ska dessutom ta bort stora stenar från Hamnholmssundet som är enda vägen ut mot öppet hav.

Hamnföreningen hade hoppats på en muddrad hamn redan i sommar, men arbetet med att få en miljödom har dragit ut på tiden. Ärendet ligger nu hos Mark- och miljödomstolen. Nu har kommunen dessutom kommit på att en alternativ muddringsväg. Genom att muddra i mer ostlig riktning kommer muddringssträckan bli kortare. Domen som skulle komma från Mark- och miljödomstolen i Umeå den 29 juni meddelades aldrig, eftersom kommunen begärt att få komma in med ny information om detta.

Mindre muddring

– På det här sättet blir det bara 500 kubikmeter massor i stället för 3600. Så när vi väl kör igång med arbetet blir det en betydligt snabbare process, säger Per Andersson, projektledare på Samhällsbyggnad.

Förutom att den nya strategin blir billigare är den också mer miljövänlig på grund av mindre grumling av vattnet.

Rosviks hamnförening är positiva till det nya förslaget.

– Det blir lite längre väg att åka med den nya dragningen, men det är det värt, säger Anders Lindfors.

Kommunen hoppas på att kunna börja muddra från is i vinter om de får miljödomen snart.

– Men blir det dålig is kan vi behöva vänta, säger Per Andersson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om