Varje år brukar mellan fyra och nio personer omkomma eller skadas svårt i samband med skoterolyckor.
I kampen att försöka minimera olyckstalen infördes den första januari förra året hjälmtvång.
LÄS OCKSÅ: "Klartecken för hjälmtvång"
Trots det är det många som struntar i lagen.
– Det är den upplevelse och det intryck jag får när jag är ute och kör med min skoter, säger Anders Jonsson som under många år ansvarat för förarutbildning av nya skoteråkare vid Rosviks skoterklubb.
Anders Jonsson är pensionerad stridspilot och har ett grundmurat säkerhetstänk från sitt tidigare yrke.
– Kanske lite yrkesskadad, men jag har uppriktigt svårt att förstå de som struntar i hjälmlagen, säger han.
Han reflekterar alltså över att det är många äldre som han stöter på ute längs skoterlederna som inte bär hjälm.
– Jag skulle nog säga att merparten av de som inte använder hjälm är femtio plus, säger han.
Inte ungdomar alltså?
– Nej, för fasen. De är ytterst få. Jag vill hävda att i princip alla yngre använder hjälm även om jag inte statistiskt kan bevisa att det är så.
Däremot reagerar han alltså över äldres nonchalans.
– Jag har vid några tillfällen faktiskt frågat de utan hjälm varför de inte använder den. Argumenten är nästan alltid "besvärligt" eller "den är för tung", säger Jonsson.
Nyligen hade PT en artikel där två personer medverkade på skoter.
– Båda äldre, en hade hjälm, den andra inte. Jag menar, de är äldre och borde föregå med gott exempel. Sen är det ju faktiskt lag på det.
Är det svårt lära gamla hundar sitta?
– Uppenbarligen.
Även om det nu finns en lag så finns det yrkesgrupper som kritiserat densamma.
– Jo, jag vet att samer har haft invändningar. Jag kan ha viss förståelse för deras argument, men de har ju möjlighet att söka dispens.
LÄS OCKSÅ: "Renskötare kräver undantag från hjälmtvång"
Även grupper som använder skoter i samband med skogsarbete har knorrat.
– Lite svårare förstå. De använder vanligtvis hjälm med visir när de fäller skog.
Enligt Jonsson finns det i dagsläget ingen tydlig statistik som visar huruvida olyckstalen förändrats i samband med att hjälmlagen infördes för ett drygt år sen.
– Möjligen kommer det att visa sig på sikt, tror han.
– Men alla som kör skoter inser att en hjälm har flera funktioner. Förutom att den skyddar så värmer den också.