Det var 2009 som Trafikverket beslöt ändra stoppet för Länstrafikens bussar vid Rosviks centrum. Tidigare körde de in i en inkörningsficka med en refug mellan gatan och inkörningsfickan.
En lösning byautvecklingsföreningen var nöjd med, men det var inte Trafikverket och de satte igång med att projektera en ny busshållplats utan att ta kontakt med intressenter i byn.
- Men vi såg att de var ute och mätte så vi frågade vad som var på gång, säger Lena Aasa, som uppger att Trafikverket hade planer på två busstopp i byn.
- Det andra skulle ligga mellan Valalvägen och Kajvägen. Men det lyckades markägaren stoppa. Då byggde Trafikverket fartgupp i stället, säger Lena Aasa.
Kör för fort
Kjell Johansson, projektledare vid Trafikverket i Rosvik, säger att det finns goda skäl för att det ser ut som det gör i Rosvik.
- Det har gjorts mätningar som visar att folk kör för fort genom byn. Därför beslöt vi vidta åtgärder. En var att införa hastighetsgräns med 30 kilometer i timmen, men det är meningslöst om man inte samtidigt kör något ytterligare. Därför valde vi att smalna av gatan och göra avstigningsplatser för busspassagerarna. Det är deras säkerhet det handlar om, säger Kjell Johansson, som leder arbetena med att bygga den här typen av busshållsplatser.
Han säger att busstoppar mitt i gatan är vanliga lösningar i centrala kommunala områden. Däremot är det ovanligt på allmänna vägar som den i Rosvik. Den lösningen är den enda i sitt slag i Norrbotten. I Västerbotten finns två liknande busshållplatser som den i Rosvik.
Kjell Johansson säger att det i dagsläget inte finns några konkreta planer på att ändra hållplatsen.
- Jag har inte fått någon beställning på det!
Lena Aasa säger att hon skrev till Trafikverket i maj och fick svar att det inte händer någonting under semestertiden.
- Men efter semestern ska vi ha ett möte med Trafikverket. Vi ska träffas på plats i Rosvik!