Justerbart däcktryck lyft för skogsbruket
En viktig pusselbit och ett stort steg för att säkra virkesuttagen året runt. Timmerbilar som kan reglera lufttrycken i däcken är lösningen när bärigheten på skogsbilvägarna är det stora problemet.
Trycket i däcken kan justeras och anpassas efter den aktuella vägens bärighet. Patrik Mäkitaavola har testkört den nya tekniken och har hittills bara positiva omdömen.
Foto: Anders Westergren
Det är emellertid ingen tvekan om att tekniken med timmerbilar som kan reglera lufttrycken i däcken kommer att få en avgörande betydelse när det gäller virkestransporter.
- Det är en oerhört viktig pusselbit, säger Gustaf Edlund, logistiker på Sveaskog i Norrbotten.
Tekniken är i sig inte sprillans ny. Den har funnits ett antal år i Kanada och har även provats med framgång i Mellansverige.
Framgång
På onsdagen visades den första och hittills enda utrustade timmerbilen upp för media i trakterna av Rosfors, utanför Piteå.
- Vi har testkört den här bilen sedan i maj, berättar Edlund.
Med samma framgång som på andra platser i landet, kan tillläggas.
Tekniken i sig är enkel. Lastbilens och släpets samtliga däck är utrustade med apparatur som innebär att föraren kan anpassa lufttrycket i samtliga däck utifrån det underlag som råder.
Handlar det om skogsbilvägar med låg bärighet, sänks trycket som resulterar att däckens anliggningsyta mot marken ökar.
- Med en sån här bil där det handlar om totalt 26 däck, ökar bärigheten med mellan 30 och 40 procent, berättar Gustaf
Edlund.
Tjänar in kostnaden
Minskat marktryck ger optimalare framkomlighet som i sin tur säkrar möjligheterna till en jämnare utförsel av virke från skogarna.
Investeringen för tekniken ligger i dag på cirka 250 000 kronor. Pengar som Sveaskog säger sig vara beredda hjälpa till med för de entreprenörer skogsbolaget anlitar.
Pengarna lär de snabbt tjäna in i form av billigare underhåll på sina skogsbilvägar.
Något som Martin Osbäck, vägansvarig vid Sveaskog i norr indirekt erkänner.
- Istället för 20 centimeter grus kan det nu räcka med hälften. På en sträcka av en kilometer sparar vi då 40 000 kronor, säger han.
Fördelar
Patrik Mäkitaavola har testat den nya tekniken på sitt fordon sedan i maj. Hittills har han bara positiva omdömen kring det hela.
- Än så länge har det inte varit några problem. Fördelen är ju att jag kan ställa om trycket i däcken även under körning. Jag anpassar det beroende om det handlar om en lös skogsbilväg, till en grusväg eller asfalterad väg, säger han.
Tekniken har ytterligare en fördel, anser han.
- Slitaget på däcken blir ju optimalt, vilket i sig också bidrar totalekonomiskt för fordonet både när det gäller däck och bränsleförbrukning.
Inom fem år räknar Sveaskog att ytterligare tio till tolv fordon bland bolagets entreprenörer har denna nya teknik monterade på sina fordon.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!